thumbnail_shutterstock_1550660525.jpg

Digitale Werkplaats Twente helpt mkb’ers met digitalisering

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Anno 2020 weten nog steeds veel mkb’ers de haast onbegrensde mogelijkheden die computers en het internet ons bieden niet te benutten. Als het aan de overheid ligt gaat dat snel veranderen. Via de publiek-private samenwerking Digitale Werkplaats Twente helpen studenten mkb-bedrijven met innoveren op het gebied van digitalisering. “Zeker in coronatijd moeten mkb’ers op zoek naar nieuwe manieren om klanten te winnen.”

Digitale Werkplaats Twente

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zet in het kader van het programma Versnelling digitalisering mkb samen met regionale overheden, onderwijsinstellingen en het lokale bedrijfsleven door heel Nederland digitale werkplaatsen op om mkb-bedrijven te helpen op het gebied van digitalisering. Sinds begin maart heeft ook de regio Twente zo’n initiatief: Digitale Werkplaats Twente. In samenwerking met Saxion, Techwise, Rabobank, Verenigde Maakindustrie Oost, MKB Plein, MKB Twente, Stichting Industriële Kring Twente en Novel-T brengen Oost NL, Techniekpact en TalentIT het onderwijs samen met het bedrijfsleven, zodat studenten van ROC van Twente, Saxion en Universiteit Twente mkb’ers kunnen helpen met innoveren op het gebied van online sales en marketing, dategebruik en automatisering. Het lectoraat Digital Intelligence & Business van Robin Effing is een vande leidende partners voor de Twentse werkplaats en het epicentrum van het project is Saxion-locatie Ariënsplein.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zag afgelopen jaren dat veel grote bedrijven, doordat zij veel meer internetminded zijn, een voorsprong kregen ten opzichte van het mkb. Deze bedrijven kunnen, doordat ze over veel meer data beschikken, veel beter inspelen op de veranderende behoefte van de consument. “De samenleving is tegenwoordig doordrenkt van het internet”, vertelt Heinze Havinga, docent/onderzoeker aan de Academie Creatieve Technologie en verantwoordelijk voor de communicatie rondom de digitale werkplaats. “Als je daar als mkb’er niet op inspringt, kunnen er gevaarlijke achterstanden ontstaan. Het ministerie ziet dat het mkb kwetsbaar is en vond het belangrijk dat er een nieuwe manier van denken werd aangewakkerd. De economie draait immers grotendeels op het mkb, dus als die achterblijven is dat zeer onwenselijk.”

Zonder risico’s meer inzicht

Mkb’ers kunnen met al hun digitaliseringsvraagstukken terecht bij het team van de digitale werkplaats, dat voor een groot gedeelte wordt geleverd door Saxion en met name het lectoraat Digital Intelligence & Business van Robin Effing. Tijdens een intakegesprek bepalen ze samen de wensen en behoeften. Studenten van de opleidingen Commerciële Economie, Creative Business, Creative Media and Game Technologies en HBO-ICT (“Maar ook andere opleidingen kunnen interessant zijn”) buigen zich vervolgens over de uitdaging. “Het is vooral waardevol voor de bedrijven omdat ze, zonder grote risico’s, meer inzicht krijgen in wat er voor hun op die gebieden te winnen valt. Ze kunnen zelf bepalen of ze daar mee aan de slag willen gaan en we kunnen ze ook koppelen aan lokale ICT-bedrijven.”

download (2).jpeg
Heinze Havinga over de relevantie van de digitale werkplaats in coronatijd

Iets blijvends

De pilotfase van de digitale werkplaats duurt zo’n drie jaar en het doel is duidelijk: 250 bedrijven helpen en daarvoor minstens evenzoveel studenten inzetten. “En na drie jaar hopen we natuurlijk dat het iets blijvends wordt. Hoe dat eruit gaat zien, weten we nu nog niet. Dat zijn we hard aan het uitzoeken met z’n allen. Daarom is het ook zo belangrijk om het structureel in het onderwijs in te passen. Alleen zo kunnen we mkb’ers uit de regio Twente blijven ondersteunen.”

Stapje verder

De eerste drie gegadigden voor Digitale Werkplaats Twente hebben zich inmiddels gemeld. En dus zijn er nog 247 te gaan. “Zeker in deze coronatijd moeten mkb’ers op zoek naar nieuwe manieren om klanten te winnen en hun bedrijfsvoering op afstand te doen. Ze kunnen vaak niet meer naar kantoor of klanten toe, dus hun interne bedrijfsprocessen gaan over de kop. Bedrijven voelen nu de noodzaak om creatief te zijn en dat gaat vaak goed, maar als ze toch nog een stapje verder willen gaan, kunnen wij ze helpen. Dat kunnen voor ons mooie eerste projecten zijn.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.