Aurora

Green Team Twente presenteert nieuwe waterstofauto: Aurora 3

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Green Team Twente heeft maandagmiddag haar nieuwe waterstofauto gepresenteerd. In een bijna 10 minuten durend filmpje op de website van het team is de auto voor het eerst te zien en vertellen de studenten van Universiteit Twente en Saxion alles over de auto.

Green Team Twente doet elk jaar mee met de Shell Eco-marathon in de Urban Concept-klasse, die bedoeld is voor personenauto's. Vorig jaar werd het een succesvolle editie in Londen: met Aurora 2 waren ze de efficiëntste tijdens de race, wonnen ze de Driver’s World Championship én ontvingen ze de communicatie-award.

Gebruiksvriendelijkheid verbeteren

"En dat betekent dat wij natuurlijk met een hele goede auto begonnen", vertelt Jelle Korbee in de video als communicatiemanager van het team, dat elk jaar van samenstelling verandert. "Toen zijn we gaan kijken: wat gaan we verbeteren? We merkten bijvoorbeeld dat er problemen waren met de toegankelijkheid. Daarom hebben we ervoor gekozen om de gebruiksvriendelijkheid echt te verbeteren." Zo werden enkele panelen verwijderd die aan de achterkant van de auto in de weg zaten, is de versnellingsbak verwijderd en heeft het scherm voor de coureur meer mogelijkheden. Ook is in het kader van de efficiëntie de oude motor vervangen door een hubmotor en is de auto lichter dan vorig jaar.

Eigen race en online event

Omdat onlangs bekend werd dat de race dit jaar niet doorgaat vanwege het coronavirus, zal Aurora 3 niet zijn kunsten vertonen in Londen. Wel gaan de studenten de efficiëntie en aerodynamica testen in een windtunnel en hopen ze een eigen race te organiseren met Technische Universiteit Delft en Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Daarnaast houdt Green Team Twente deze week een vervangend, online event op hun eigen website, Hydrogen Next, met onder meer interviews een pubquiz en een webinar.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.