notebook-336634_1920.jpg

Grej of the day (GOTD)

Leestijd Minuten

Soms kom je werkvormen uit het primaire onderwijs tegen die (met een kleine aanpassing) heel goed toepasbaar zijn in het hoger onderwijs. Grej of the day (GOTD) vind ik zo’n werkvorm. GOTD is een microles die begint vanuit de nieuwsgierigheid van studenten, in de vorm van een raadsel of aanwijzing. En het leuke is dat het te gebruiken is voor elk onderwerp.

Grej of the day betekent letterlijk ‘ding van de dag’; dus een raadsel van de dag. Je kunt uiteraard ook ‘een week’ of een andere periode hanteren. Startpunt van deze werkvorm is het opgeven van een raadsel (of aanwijzing). Dit prikkelt de nieuwsgierigheid in de hoop dat je studenten op zoek gaan naar het antwoord en zich in het onderwerp verdiepen. Vervolgens behandel je dit raadsel in de vorm van een korte les (microles) waarin het antwoord gegeven wordt en er verdieping plaats vindt. Meestal wordt er afgesloten met een leuk ‘weetje’. Je kunt de microles uiteraard ook in de vorm van een kennisclip maken.

Een voorbeeld

Dia1.jpeg

Klik hier voor het antwoord.

GOTD is een Zweeds onderwijsconcept dat is bedacht door docent Micael Hermansson. In onderstaande TEDx video legt Micael het idee achter het concept uit.

Deze werkvorm wordt veel in het basisonderwijs gebruikt zoals het aantal leden van deze Facebook groep wel laat zien. Voor basisschoolleerlingen zit er een component aan vast dat leerlingen thuis over het onderwerp vertellen (‘als je de leerstof kunt uitleggen beheers je het’ is het idee hierachter). Componenten van het concept zijn dus raadsel, microles en vertellen. Nu kun je die laatste component voor hbo studenten vervangen door bijvoorbeeld een link met de praktijk te maken, een reflecterende vraag eraan te koppelen o.i.d. zodat het aanleiding is voor een verdiepend gesprek/discussie. Met wat kleine aanpassingen is deze werkvorm volgens mij prima toepasbaar in het hbo.

Foto Judith Zwerver

Judith Zwerver