Saxion-alumnus Jesper is archeologietalent 2020.jpg
Business

Saxion-alumnus Jesper is archeologietalent 2020

Jesper de Raad, alumnus van de opleiding Archeologie, is de winnaar van de Archeologietalentprijs 2020. Hij onderscheidde zich in zijn vele praktische bijdragen aan de publieksarcheologie en aan community archaeology. Net als in zijn duurzame netwerk-initiatieven voor jonge erfgoedprofessionals, zowel in Nederland als in het buitenland.

"Groot is zijn inzet in een waaier aan activiteiten, van de Nationale Archeologiedagen tot de Archeonacht. Onmisbaar is zijn inzet voor de Brabantse Erfgoedbende en de Archeologische Vereniging Kempen- en Peelland," zo valt te lezen op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

De prijs werd vandaag online uitgereikt door juryvoorzitter Arjan de Zeeuw, directeur kennis en advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Hij deed dat namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) tijdens de Reuvens-digi-dag. Jesper de Raad ontving een beeldje van kunstenaar Jonat Deelstra. Ook krijgt hij een persoonlijk ontwikkelingstraject ter waarde van €7.000 aangeboden door het Mondriaan Fonds.

De andere twee finalisten zijn Rob van Haarlem en Marlyn Everink, ook beiden Saxion-alumni. Marlyn is werkzaam bij de Stichting ArcheoHotspots en onderscheidt zich op het raakvlak van archeologie en educatie. Rob is een van de twee directeuren van Tijdlab, een jonge ondernemer in de archeologie die in korte tijd een bedrijf op poten heeft gezet dat naam heeft gemaakt op het gebied van 3D-presentaties en GIS-toepassingen. Beide finalisten ontvingen een cheque voor een naar eigen wens in te vullen ontwikkelingstraject van €3.000, gefinancierd door het Mondriaan Fonds.