online-3412473_1920.jpg
Organisatie

Studium Generale in het teken van de ontwikkeling van microcredentials en Badges in het onderwijs

Leestijd Minuten

Op donderdag 22 oktober stond het Studium Generale dit maal in het teken van de ontwikkeling van microcredentials en Badges in het onderwijs. Microcredentialing is het opknippen van curriculum in kleine, zelfstandig te certificeren eenheden. Een microcredential geeft een zelfstandige waarde aan een kleinere eenheid van hoger onderwijs. Het gaat dan om een (micro) onderdeel van accreditatiewaardig onderwijs. De microcredential erkent de bij het onderwijs behorende leeruitkomsten voor de student. Het is niet hetzelfde als een badge, een digitaal certificaat, dat gebruikt kan worden voor alle soorten (groter/kleiner, extra-curriculair en niet-geaccrediteerd) onderwijs.

Badges zijn digitale insignes waarmee online kan worden aangetoond dat je over bepaalde kennis, vaardigheden of expertise beschikt. Badges zijn een tool gebaseerd op een ontwikkeling waarbij Blockchain technologie wordt toegepast. Hierdoor zijn uitgegeven en ontvangen badges verifieerbaar en wordt hier gebruik gemaakt van een wereldwijde standaard. Hierdoor kunnen verdieners meerdere badges van verschillende uitgevers combineren om het complete verhaal van hun verrichtingen duidelijk te maken – zowel online als offline. Badges kunnen overal waar de verdieners ervan dat willen op het internet worden weergegeven en voor werk, opleiding of levenslang leren worden gedeeld. Open Badges beperken zich niet tot een onderwijssetting maar zijn heel breed inzetbaar, denk aan professionele ontwikkeling in een werkomgeving, waardering voor vrijwilligerswerk etc. Een interessante ontwikkeling waar wereldwijd met Open Badges al volop gewerkt wordt zowel in onderwijs maar ook in het bedrijfsleven. In het Nederlandse onderwijsstelsel (MBO/HBO/WO en MC’s) wordt door SURF nu een eigen badgesysteem beschikbaar gesteld, namelijk edubadges.

Afbeelding uit LinkedIn

Een edubadge is een digitaal certificaat dat aantoont dat de eigenaar bepaalde vaardigheden of kennis bezit. In de kern niets anders dan een Open Badge. Echter een edubadge is specifiek gericht op het leren en ontwikkelen in een onderwijscontext en kan alleen uitgegeven worden door een onderwijsinstelling. Een edubadge kan worden uitgereikt voor zowel geaccrediteerd onderwijs als extracurriculaire activiteiten.

Het edubadges platfom van SURF is ontwikkeld mét en voor het Nederlandse (hoger) onderwijs. Met als doel om in de toekomst digitale certificaten op een gestandaardiseerde wijze uit te geven (in kleine óf in grotere eenheden), zodat deze onderling vergelijkbaar, uitwisselbaar en stapelbaar kunnen worden.

Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor het onderwijs? Is dit oude wijn in nieuwe zakken of zijn dit ontwikkelingen die bijdragen aan toekomstbestendig onderwijs? Dit was de kern van de discussie in het Studium Generale.

Verschillende sprekers met diverse invalshoeken en meningen bogen zich over dit onderwerp met een interessante meningen en discussie tot gevolg. De online deelnemers aan het webinar waren erg betrokken en vooral studenten gaven aan in het de bovengenoemde ontwikkelingen wel voordelen te zien. De mogelijkheid om naast het reguliere curriculum ook waardering en erkenning te kunnen krijgen middels Open Badges of Edubadges voor vaardigheden/extra activiteiten zoals een bestuursfunctie en/of een werkervaring wordt gezien als pre. Echter werden er zeker ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst door twee externe sprekers. Dit maakte in ieder geval duidelijk hoe veelomvattend deze ontwikkelingen zijn en het niet alleen gaat om de inzet van een tool, maar het raakt veel beleidsterreinen.

In ieder geval is Saxion nu bezig om hiermee te experimenteren en vanuit eigen ervaringen een visie hierop te ontwikkelingen. Binnen Saxion Onderwijs en Student Support (OSS) is er een OnderwijsInnovatie Hub ingericht om hiermee aan de slag te kunnen. Marike Lammers is verantwoordelijk voor Hub en de verdere opzet daarvan, Ellen Oostenenk is één van de eersten die met een innovatie van in dit geval Open Badges én Edubadges vanuit de OnderwijsInnovatie Hub met verschillende opleidingen hiermee gaat experimenteren.

De gehele studium generale is terug te kijken via het Youtube kanaal van Studium Generale Saxion en middels deze link https://www.youtube.com/watch?v=1vjkSaXzYmk

Ellen Oostenenk profiel foto.jpg

Ellen Oostenenk