medal.jpg

(Edu)badges in opkomst, ook binnen Saxion

Badges, wat zijn het überhaupt? Badges zijn digitale insignes die worden weergegeven als pictogrammen of logo’s op een webpagina of andere online locatie. Deze icoontjes laten zien dat iemand bepaalde kennis heeft opgedaan of bepaalde vaardigheden beheerst, dit kan zowel binnen of buiten een onderwijscontext. Indien een cursus, opleiding, training etc. succesvol is afgerond kan dit gewaardeerd worden met een badge. Behaalde badges kunnen getoond worden op een website of sociale media, zoals LinkedIn. Inmiddels kennen opleidingsinstituten, trainingsbureaus en (ICT-)bedrijven over de hele wereld digitale badges toe aan cursisten, waaronder Microsoft. Het is dus een ontwikkeling die niet alleen door het onderwijs ingezet wordt.

badges.jpg

Een badge bevat een verwijzing naar het onderliggend bewijs dat de student /de ontvanger de kennis of vaardigheden inderdaad beheerst of het genoemde certificaat heeft behaald. De badge bevat ook informatie over de uitgevende instantie en eventueel een geldigheidstermijn. Werkgevers en onderwijsinstellingen kunnen dus online nagaan wie de badge heeft uitgegeven en wat een student ervoor heeft moeten doen. Dat vergroot de betrouwbaarheid van een badge. SURF heeft zich aangesloten bij deze ontwikkeling en heeft het platform Edubadges ontwikkelt zie www.edubadges.nl specifiek gericht op gebruik in het MBO/HBO en WO onderwijs.

Beloning voor leren en ontwikkelen Met een (Edu)badge beloon je iemand voor wat hij/zij bereikt heeft. Uitgeven van (Edu)badges is een belangrijke tool in het leven lang ontwikkelen. Op deze manier kunnen kleine onderdelen van onderwijs (bijv. microcredentials) maar ook trainingen en cursussen op een gevalideerde en betrouwbare manier gewaardeerd en erkend worden. Ditzelfde geldt ook voor het opdoen van specifieke vaardigheden en ervaringen. Het geheel kan door de jaren heen verzameld worden en geeft een volledig beeld van de professional/student richting het werkveld. Het onderstaande artikel laat zien dat (Edu)badges ook vanuit het ministerie OCW wordt gezien al belangrijke tool in het leren en ontwikkelen van de toekomst.

Alsjeblieft, een ‘badge’ voor je vrijwilligerswerk

Studenten kunnen straks certificaten krijgen als ze naast hun opleiding vrijwilligerswerk hebben gedaan, bijvoorbeeld bij een studentenvereniging. Dat heeft minister Van Engelshoven aan de Tweede Kamer bevestigd.

Ontwikkeling binnen Saxion Om binnen Saxion in de praktijk ervaring op te doen met het uitgeven van (Edu)badges zijn er vanuit de Onderwijsinnnovatie Hub een aantal experimenten hiermee opgestart. Hierin worden twee platforms gebruikt, Edubadges van SURF en Badgecollect.app van Coinversable. De verschillende platforms worden ingezet voor verschillende doelgroepen. Edubadges van SURF richt zich op geregistreerde en ingeschreven studenten aan een onderwijsinstelling en Badgecollect.app wordt ingezet onder andere in derde geldstroomactiviteiten als experiment en bijvoorbeeld in waardering en erkenning van het volgen van online MOOCS. Het kan dus maar zo zijn dat je als student of medewerker binnenkort een Saxionbadge voorbij ziet komen. De eerste zullen namelijk voor de zomer worden uitgereikt.

Badges in de Saxion Business Analytics Moocs Sinds 2016 is Saxion actief in de wereld van Massive Open Online Courses. We bieden deze gratis en volledig online cursussen aan via ons platform https://mooc.saxion.nl Momenteel werken we hard aan meerdere nieuwe cursussen voor een rijk en gevarieerd aanbod, maar er zijn al cursussen beschikbaar over Bitcoin, Smart Industry en Business Analytics. In deze laatstgenoemde cursussen reeks over Business Analytics (Ik Wil Van Mijn Auto Af, MST, Auping, KLM, Saxion) zijn sinds juni 2021 badges te behalen. Deze worden uitgegeven via het platform BadgeCollect.app

De badges worden uitgereikt na het succesvol afronden van de MOOC, waarin je uiteindelijk een dashboard bouwt voor één van de genoemde organisaties. Hiervoor gebruik je Tableau, Excel, of Power BI en worden van feedback voorzien door medecursisten uit de MOOC. Met de behaalde badge laat je zien dat jij de belangrijkste basis van deze applicaties beheerst en op basis van data een overzichtelijk dashboard kunt bouwen en hier conclusies en adviezen voor de organisatie aan kunt verbinden. Deel je behaalde badge met je netwerk (bijvoorbeeld via LinkedIn) om te laten zien dat je investeert in je eigen professionele ontwikkeling.