Tom Tijink
Corporate

Wendbaar binnen Saxion: 'Het is goed om gewoon open te zijn over je wensen'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Tom Tijink (42) van de School of Business Building & Technology (BBT) is inmiddels 12 jaar werkzaam bij Saxion. Zijn wens om mensen, technologie en bedrijfskunde te verbinden, kwam binnen onze hogeschool uit. In diverse functies. Van docent tot projectleider. Toms verhaal staat centraal in het tweede deel van een tweeluik over wendbare Saxion’ers. Tom: “Mijn route is een hele mooie geworden. Bij Saxion heb ik verschillende rollen kunnen verkennen en combineren.”

“Na mijn studie Technische Bedrijfskunde werkte ik bij een elektronicaproducent en een ingenieursbureau. In de avonduren kreeg ik de kans om, vanuit mijn praktijkervaring, les te geven bij het PHOV (Stichting Post Hoger Onderwijs Veiligheidskunde, red). Dat lesgeven beviel me. Ik was net 30 en dacht: ‘Waar moet mijn toekomst eigenlijk aan voldoen?’ Een kennisinstantie leek me een interessante plek om te werken, maar ik wilde ook contact houden met het bedrijfsleven. 50/50 leek me een ideale balans.

Ondergedompeld in het onderwijs

Saxion had destijds de slogan ‘Kom Verder’. Die sprak me aan. Ik wilde mijzelf verder ontwikkelen, maar anderen ook verder helpen. Na een oriënterend gesprek kon ik 12 jaar geleden aan de slag bij de opleiding Technische Bedrijfskunde, nu onderdeel van de School of Business Building & Technology. Het was even een dilemma, want ook mijn eigen baan beviel nog goed. Toch zette ik de stap. Ik zocht een mix van lesgeven en het begeleiden van bedrijfsprojecten. De eerste jaren heb ik me vooral ondergedompeld in het onderwijs, dat nieuw voor me was. Mijn hang naar het geven van projectbegeleiding in de praktijk werd bevestigd, bekrachtigd eigenlijk. Ik leerde nieuwe dingen over mezelf: dat ik het ook leuk vond grotere groepen studenten les te geven. Dat had ik niet verwacht.

Naar Münster en Osnabrück

Veel docenten zullen mijn route herkennen: lesgeven, het begeleiden van projecten en afstudeerders, studenten begeleiden als studieloopbaanbegeleider, deelname in commissies. Voor mij was het allemaal nieuw en leerzaam. Ik werd opleidingscoördinator van ons Short Degree Programme en kreeg de kans een bijdrage te leveren aan het Masterprogramma van Saxion met de hogescholen van Münster en Osnabrück in Duitsland. Ik raakte betrokken bij één van de honours programmes en bij het ontwikkelen van een minor voor de Academie Mens en Maatschappij. Die ging over bedrijfskunde in de zorg. Ik werd, naast docent, teamleider van de opleiding."

TomTijink pasfoto.jpg
Tom Tijink (BBT & Lectoraat Human Capital in Smart Industry) over zijn loopbaan bij Saxion

Naar het lectoraat Human Capital in Smart Industry

"Toen mijn taak als projectleider er na vijf jaar opzat, kwam ik in contact met het lectoraat Human Capital in Smart Industry. Daar kon ik aan de slag als projectleider voor het RoboTAO-onderzoeksproject, waarin we de samenwerking tussen mens en technologie proberen te optimaliseren. Diezelfde rol vervul ik ook binnen een project over techniekimplementaties in het MKB. Daarnaast ben ik mede-initiator en ontwikkelaar van de minor Technologie Innovatie Projecten (TIP). Als minorcoördinator heeft mijn werk nog steeds een sterke link met het onderwijs en opdrachtgevers uit de praktijk. Het is mooi hoe alles in mijn werk nu in elkaars verlengde ligt. Ik werk altijd in de driehoek “mensen, technologie en bedrijfskunde”. Dat kun je als mijn rode draad zien. Wanneer de focus te veel gaat doorslaan naar één van die drie onderwerpen, is het voor mij goed om weer even naar het midden te gaan, om te herijken.

Weer met het onderwijs het werkveld in

Ik beschouw mezelf als een nieuwsgierig mens. Iemand die het altijd ergens voor wil doen, op zoek naar zinvol werk. Daarbij moeten alle betrokken partijen er iets aan hebben, vind ik: de student, het onderwijs en het bedrijfsleven. Ik zoek naar een optimum. Na corona zou ik weer meer met het onderwijs het werkveld in willen. Met studenten richting het bedrijfsleven. Dingen in het echt laten zien, in plaats van er alleen via een scherm over te vertellen. Eigenlijk vind ik het verschil tussen het onderwijs en het bedrijfsleven niet zo groot. Op beide plekken zitten mensen die zinvolle dingen willen doen, samen willen werken. Het is fantastisch om te merken hoeveel er mogelijk is.

Gevoel als graadmeter

Zelf heb ik geleerd dat het goed is om gewoon open te zijn over je wensen. Wanneer je voelt dat je op een andere plek een bijdrage kunt leveren, die op dat moment weer beter bij je past, dan helpt het om dat bespreekbaar te maken. Ik ben best een denker, iemand die alles goed afweegt, maar als het goed voelt, dan stap ik wel in een nieuwe functie. Mijn gevoel is een goede graadmeter voor me. Mijn route is een hele mooie geworden: van het bedrijfsleven, naar een kennisinstelling, maar nog wel sterk verbonden met de praktijk. Bij Saxion heb ik verschillende rollen kunnen verkennen en combineren: docent, onderzoeker, projectleider, manager. Zolang het over mensen, technologie en bedrijfskunde mag blijven gaan, blijf ik me graag ontwikkelen.”

Met een nieuw jaar voor de boeg, laten we ons vanuit de Saxion Nieuwsredactie in deze januari-maand inspireren door het thema Verandering.

Ben je benieuwd of werken bij Saxion ook bij jou past?

Bekijk de informatie!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.