Alumnus Jordy1.jpeg
Business

Alumnus Jordy is docent op de opleiding die hij zelf ook heeft gevolgd

Al in het eerste jaar van zijn studie wist Creative Business-alumnus Jordy Goosselink dat hij docent op de opleiding wilde worden. Na zijn afstuderen in 2018 maakte hij zijn ambitie waar en nu vertelt hij hoe het is om als docent online les te geven. “Zoals fysiek lesgeven veel energie geeft, zo kost online lesgeven juist veel energie.”

Hoi Jordy, hoe ontstond die ambitie?

“Ik had, al voor ik de opleiding Creative Business, toen Media, Informatie en Communicatie (MIC), begon, affiniteit met film én onderwijs. En waarom kiezen als je het ook kan combineren? In het eerste kwartiel van het eerste studiejaar was het voor mij wel duidelijk: ik word docent bij MIC. Sindsdien ben ik die persoonlijke missie gaan najagen. Tijdens mijn studie heb ik hard gewerkt, mooie dingen gemaakt en goede cijfers gehaald. Alles met het oog op dat uiteindelijke doel. Toen er een vacature open kwam te staan, werd ik hiervan door een aantal docenten op de hoogte gebracht. Lang verhaal kort: ik werk nu bij Saxion.”

Wat houdt dat precies in?

“Ik werk als docent bij de opleiding Creative Business en ben vooral werkzaam aan de audiovisuele kant van de opleiding. Ik ben per afgelopen november begonnen, dus mijn takenpakket groeit nog elke week. Momenteel word ik vooral ingezet om zoveel mogelijk lessen te geven. Daar ben ik erg blij mee, want dat mag ik erg graag doen.”

Hoe is het om docent te zijn op de opleiding die je zelf ook hebt gevolgd?

“Ik geniet er elke dag van en mijns inziens heeft het veel voordelen. Ik kende de organisatie, de collega’s, de sfeer, het curriculum en de systemen al. Dit alles beviel als student al uitstekend en dat is met name de reden dat ik juist hier, op deze opleiding, docent wilde worden.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het is mooi om te zien hoe studenten echt wat opsteken van dat wat je uitlegt en om te zien welke resultaten ze boeken aan het einde van een kwartiel. Naast het lesgeven zelf, vind ik de begeleiding van studenten bij opdrachten erg tof. Of dat nou conceptueel of inhoudelijk is, of dat ik gewoon een simpele vraag kan beantwoorden; daar krijg ik veel energie van. Ik kan niet wachten om een klas te krijgen als studieloopbaanbegeleider.”

Creative Business-alumnus Jordy, nu docent aan de opleiding, over zijn drijfveren

Hoe bevalt het online lesgeven?

“Online lesgeven is andere koek. Zoals fysiek lesgeven veel energie geeft, zo kost online lesgeven juist veel energie. Dat zit hem voor het grootste gedeelte in het gebrek aan interactie, denk ik. Interactie begint bij de docent zelf en heeft van daaruit een wisselwerking. Als docent ben je niet fysiek aanwezig, je loopt niet door de klas en je kan maar in beperkte mate lichaamstaal gebruiken. Daardoor is de energie voor een student ook anders en krijg je minder terug, dat is niet gek.”

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Ik moet altijd lachen wanneer mensen hiernaar vragen. Laten we zeggen dat ik een hele gevarieerde loopbaan heb gehad, zowel voor als na mijn studie. Ik ben afgestudeerd met het opzetten van een eigen bedrijf. Hier wilde ik natuurlijk mee verder, maar ik wilde wel een huis kopen en een stabiel maandloon en sociale zekerheid hebben. De oplossing: een eigen onderneming combineren met een vaste baan bij een flexibele werkgever. Zo ben ik twee jaar lang fulltime werkzaam geweest in een slachthuis. Daar was het, op zijn zachtst gezegd, altijd bijzonder.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Met stip op nummer 1 is de insteek van het docententeam mij het meest bijgebleven. Zoals ik het zie, zetten docenten zichzelf vier jaar lang voor je in, ze helpen en begeleiden je en stellen zich kwetsbaar voor je op. Wanneer je hier als student iets mee doet, dan bouw je samen wel wat op. Dat maakt(e) de opleiding voor mij zo mooi en dat was één van de voornaamste redenen dat ik hier wilde werken. Met diezelfde insteek, zoals ik dat altijd ervaren heb, probeer ik dat nu ook toe te passen door hoe ik mij in het onderwijs beweeg. In de hoop dat de huidige studenten dat ook zo bij mij mogen ervaren.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Tips, dat weet ik niet, maar ik zou wel een gedachte willen delen.
Ik heb de zesjescultuur nooit begrepen en denk dat sommigen verkeerd naar cijfers kijken: het gaat niet om je cijfers, maar om wat de cijfers betekenen. Je cijfers zijn een reflectie van je opgedane kennis en kunde. Kortom, hoe hoger je cijfer, hoe beter je iets kan of hoe meer je ergens iets van weet. Drie keer raden wat een werkgever zoekt… De opleiding duurt in beide gevallen vier jaar, dus waarom zou je er niet alles uit willen halen. Wanneer je je als student gedurende vier jaar lang positief opstelt, hard werkt en inzet toont, dan loont dat. Tijdens je studie, maar ook, en met name, later in je carrière.

Dus ik heb eigenlijk maar één tip: maak van elke opdracht een uitdaging en haal het uiterste uit jezelf. Daarvoor zit je toch op school?”

Ook Creative Business studeren bij Saxion?

Meld je aan!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.