Nathan Reinds.jpeg
Business

Alumnus Nathan komt als freelance fotograaf op unieke plekken

Nathan Reinds werkte na zijn opleiding Human Information Design & Strategy (nu Creative Business) als Content Strateeg bij 3FM en begon toen al met contentfotografie. Als freelance fotograaf werkt hij inmiddels op de gaafste plekken, zoals het Songfestival en andere grote concerten en festivals. “Ik vind het te gek dat ik heel veel van Nederland mag zien.”

Hoi Nathan, wat doe je voor werk?

“Na mijn opleiding ben ik bij NPO 3FM gestart als Content Strateeg. Daar was ik samen met de manager online, eindredacteur en het redactieteam verantwoordelijk om de strategie te bepalen rondom de website en social mediakanalen. Wat plaatsen we waar, wanneer en waarom? Dat deden we voor dagelijkse content, maar ook rond grote projecten zoals de 3FM Awards en 3FM Serious Request. In mijn stageperiode ben ik een beetje gestart met concertfotografie en bij NPO 3FM mocht ik dit doorzetten naast mijn functie. Zo belandde ik voor NPO 3FM bij grote concerten van internationale artiesten in de Ziggo Dome, AFAS Live en Johan Cruijff ArenA. Daarnaast mocht ik ook fotograferen op festivals zoals Lowlands en Pinkpop. Na een jaar liep het fotograferen dusdanig uit de hand dat ik het fulltime kon gaan doen.”

En waar kom je nu zoal?

“Ik heb mij toegespitst op liveshows en producties. Je moet dan denken aan tv-programma’s zoals The Passion, The Cube en Moltalk. Daarnaast ga ik ook naar concerten van bijvoorbeeld Metallica, U2, Ed Sheeran en Katy Perry of festivals zoals Lowlands, Pinkpop of Best Kept Secret. Ik fotografeer deze producties veelal vanuit een technisch perspectief omdat mijn opdrachtgevers over het algemeen technisch leverancier zijn. Denk hierbij aan de leveranciers van licht, geluid, LED-schermen en camera’s. Ik zie mijn werk dus niet zozeer als journalistieke fotografie, maar eerder als contentcreatie.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Ik vind het te gek dat ik heel veel van Nederland mag zien. Geregeld vinden optredens of events plaats op unieke locaties, plekken waar je normaliter niet zomaar komt. Mijn werk brengt mij dus op unieke plekken! Daarnaast kom ik ook veel verschillende personen tegen en gaan sommige events over een bepaalde branche of industrie, dan is het heel leuk dat je op een dag een inkijkje krijgt in een bepaalde beroepsgroep en er iets van kan opsteken.”

We doen allemaal graag op internet alsof alles maakbaar is en alles mogelijk is 'zolang je er maar hard genoeg voor werkt’, maar daarmee wordt onderschat hoe groot de factor geluk is. Het is niet erg om eerst een tijdje aan te klooien: persoonlijke ontwikkeling kost tijd. Gun jezelf dat ook!

Alumnus Nathan met een waardevolle tip voor studenten

Hoe was het om op het Songfestival te werken?

“In opdracht van de NPO, NOS en AvroTros was ik de huisfotograaf in Ahoy. Een unieke kans en ongelooflijk gaaf om mee te maken! Omdat ik vaker projecten uitvoer voor de NPO is zodoende deze opdracht ook bij mij terecht te komen. De ervaring was enorm bijzonder. Het was uniek dat er zoveel Nederlandse leveranciers bij waren, omdat het een Europees project is. De saamhorigheid was enorm en we hebben de wereld laten zien hoe gigantisch goed ‘we’ zijn in het produceren van evenementen. Het is niet voor niets dat veel Nederlandse bedrijven de wereld over worden gevlogen om in het buitenland evenementen te produceren.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Ik vond de relatieve kleinschaligheid van Saxion in Deventer heel prettig. Lange tijd wist ik niet zo goed wat ik wilde doen en worden en eigenlijk is het fotograferen ook maar per ongeluk gegaan. Ik heb altijd het idee gehad dat hier ruimte voor was en je niet in een bepaald keurslijf gedrukt werd. Mijn tijd bij Saxion vond ik heel leuk, zeker ook met de docenten en klasgenoten.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Laat je niet gek maken door de wereld om je heen. We doen allemaal graag op internet alsof alles maakbaar is en alles mogelijk is 'zolang je er maar hard genoeg voor werkt’, maar daarmee wordt onderschat hoe groot de factor geluk is. Soms moet je ook gewoon mazzel hebben. Dit hedendaagse gedachtengoed wekt ook de suggestie dat wanneer je niet tevreden of gelukkig bent, je dit ook aan jezelf te danken hebt, want dan zal je wel niet hard genoeg je best hebben gedaan. Mijn tip is dus om rustig, op je eigen tempo, op zoek te gaan naar wat jou energie geeft en je niet te laten leiden door wat een ander allemaal heeft of kan. Het is niet erg om eerst een tijdje aan te klooien: persoonlijke ontwikkeling kost tijd. Gun jezelf dat ook!”

Wil jij ook toffe content maken, voor jezelf óf bij een bedrijf?

Kom Creative Business studeren bij Saxion!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.