Teun.jpg
Business

Alumnus Teun komt als journalist op plekken waar anderen niet mogen komen

Teun van der Velden is in 2019 afgestudeerd aan de opleiding Media, Informatie & Communicatie (nu Creative Business) en werkt als journalist voor onder andere RTV Oost en RTV Drenthe. Zo komt hij op bijzondere plekken, zoals Tanzania, maar deed hij ook verslag van de rellen in Enschede. “Dat zijn wel klussen waar je als verslaggever adrenaline van krijgt.”

Hoi Teun, wat doe je precies voor werk?

“Ik ben journalist en werk als zzp’er. Ik word voornamelijk ingehuurd door RTV Oost en RTV Drenthe. Daarnaast heb ik ook losse opdrachten, zoals het schrijven van persberichten voor bedrijven.”

Wat doe je dan allemaal?

“Ik ben verslaggever voor radio, televisie en online. Dit betekent dat ik op pad ga met mijn eigen camera of een cameraman en een reportage maak. De voorbereiding, het interview, de montage en het schrijven van het bericht doe ik allemaal zelf. Het filmen ook, tenzij er een cameraman meegaat. Vaak maak ik een rond item, een reportage. Maar soms komt het ook voor dat ik live verslag doe vanaf een bepaalde locatie. In dat geval sta ik zelf vóór de camera en heb een gesprek met de presentator in de studio.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het leukste is dat je op heel veel plekken komt waar anderen niet (mogen) komen. Daarnaast spreek je veel verschillende mensen, met ieder zijn of haar eigen passie. Ik ben heel nieuwsgierig aangelegd, iets wat wel een vereiste is voor een journalist. Dat maakt mijn werk zo leuk. De ene keer zit ik voor een reportage in een zweefvliegtuig en een dag later sta ik in Den Haag verslag te doen van de boerenprotesten.”

Alumnus Teun over het verslag dat hij deed van de avondklokrellen in Enschede

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Ik heb bijna twee weken in Tanzania gezeten om verslag te doen van een groep Overijsselse vrijwilligers die daar een hart- en vaatkliniek bouwen. Een hele gave klus om te doen. Daarnaast waren het verslag doen bij de herdenking van de vuurwerkramp en de rellen afgelopen week ook indrukwekkend.”

Hoe was dat, verslag doen van die rellen?

“Surrealistisch. Je komt midden in een chaos terecht waarbij je niet weet wat er gaat gebeuren. Daarnaast moet je zelf ook op je hoede zijn, omdat relschoppers het helaas soms ook op de media gemunt hebben. Het bijzonderste vond ik toen de rust terug was. Rond half 12 's avonds liep ik in mijn eentje door de stad, zag de vernielingen en kwam niemand tegen. Heel bijzonder.

Dit zijn wel de klussen waar je als verslaggever adrenaline van krijgt. Het klinkt heel gek, maar ik vond het heel leuk om erop af te gaan. Je bent dan de oren en ogen ter plaatse voor alle mensen die thuis zitten en het nieuws willen volgen. Dat was ook wel merkbaar, want mijn verslag op Twitter en op RTV Oost werd massaal bekeken.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“De gezelligheid, de toffe docenten en leuke projecten. Ik vond de opleiding superleuk om te volgen en heb dus echt vier topjaren gehad. Het allergaafste was het volgen van een minor in Jakarta, Indonesië. Ik raad het iedereen aan!”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Zo lang je er vol voor gaat, met passie en plezier, kom je er wel. Kies iets waar je echt plezier uit haalt. Probeer een goed netwerk op te bouwen, mede door je stageperiode. Dat heeft mij het werk opgeleverd dat ik nu doe.”

Wil jij later ook werken in de mediawereld?

Meld je dan aan voor de opleiding Creative Business!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.