Business

Alumnus Julia speelt bij Kato Projecten in op het massale thuiswerken

Julia ter Telgte studeerde in 2019 af aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie (nu Creative Business) en werkt nu bij Kato Projecten. Zij creëren inspirerende werkomgevingen en dat terwijl Nederland vanwege de coronamaatregelen massaal thuiswerkt. “Gelukkig houden we bij Kato wel van een uitdaging en hebben we veel ingespeeld op de thuiswerkplek.”

Hoi Julia, wat doet Kato en hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik ben vrij snel na mijn afstuderen terecht gekomen bij Kato Projecten in Enschede. Kato verzorgt volledige design & build-projecten voor kantoren. Oftewel: we creëren inspirerende werkomgevingen voor professionals! Om weer terug te komen op hoe ik met Kato in contact ben gekomen: ik had op LinkedIn een bericht geplaatst dat ik op zoek was naar een leuke en creatieve baan en dat werd opgepikt bij Kato. Nu had ik wel het geluk dat een kennis van mij al contacten had bij Kato, zodoende ben ik via via op gesprek gekomen. Op mijn eerste gesprek zag ik gelijk al bekende gezichten zitten, want een groot deel bij Kato komt net als ikzelf uit Ootmarsum.”

Wat doe je precies bij Kato?

“Ik ben de allereerste marketing & communicatie-medewerker bij Kato. Voordat ik begon, bestond de ‘afdeling’ marketing nog niet dus het is hartstikke mooi om te zien waar we nu staan. Ik ben verantwoordelijk voor de hele marketing waarbij we een onderscheid maken tussen online en offline. Ik ben bij beide kanten betrokken, maar word ondersteund door collega’s. In mijn werkweek ben ik vooral bezig met de social media, het onderhouden van de website, bloggen, offline uitingen en fotografie. Een heleboel dus! Oh ja, ik zit ook nog in de feestcommissie. Erg belangrijk!”

Wat vind je ervan dat je een functie zo breed is?

“Ik vind het juist leuk dat mijn functie breed is, omdat ik elk element zo leuk vind om te doen. Elke dag alleen maar met hetzelfde bezig zijn is niet voor mij weggelegd. En omdat ik vanaf begin af aan erbij ben geweest, heb ik zelf ook de touwtjes in handen hoe we de marketing nog beter kunnen maken.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Geen werkweek is hetzelfde. Tuurlijk volg ik een planning op het gebied van content en social media maar we zijn elke week weer bezig met leuke acties of dingen voor Kato. Daarnaast vind ik het erg tof als we ergens druk mee bezig zijn geweest om het eindresultaat te zien. Een mooi voorbeeld daarvan is ons Kato magazine. We bedenken zelf de inhoudt en de opmaak, super gaaf!”

In anderhalf jaar tijd hebben we, in samenwerking met verschillende partijen, een gave, nieuwe website gelanceerd en een hele nieuwe, frisse huisstijl opgezet. Op 1 oktober 2020 zijn we live gegaan en dan is het ontzettend mooi om zoveel positieve reacties te krijgen op hetgeen waar je maandenlang mee bezig bent geweest.

Julia is de eerste marketing- en communicatiemedewerker van Kato Projecten

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Zoals ik al vertelde, was er in het begin nog weinig op het gebied van marketing. In anderhalf jaar tijd hebben we in samenwerking met verschillende partijen een gave nieuwe website gelanceerd en een hele nieuwe, frisse huisstijl. Op 1 oktober 2020 zijn we live gegaan met alles en dan is het ontzettend mooi om zoveel positieve reacties te krijgen op hetgeen waar je maandenlang mee bezig bent geweest. Een klein hoogtepunt dus wel!”

Wat is er veranderd aan je werk sinds corona?

“In onze marketingkalender stonden veel externe, maar ook interne evenementen en feestjes, die helaas niet altijd door konden gaan. Het was dus soms lastig om onze klanten te bereiken maar dit hebben we op creatieve manieren weten op te lossen.”

Kato houdt zich bezig met creëren van werkomgevingen, terwijl we door corona thuiswerken Hoe is dat?

“Gelukkig houden we bij Kato wel van een uitdaging en hebben we veel ingespeeld op de thuiswerkplek. We zagen dat lopende projecten gelukkig gewoon doorgingen, maar projecten die nog van start moesten gaan liepen wel wat vertraging op. 2020 is net als voor de meesten een wat minder jaar geweest maar 2021 gaan we weer vol gas! Niet omkijken maar vooruit!”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Vooral tijdens de opleiding heb ik veel gave projecten ervaren. Van de Artica Battle tot projecten voor echte klanten. De Artica Battle is een project waarbij je als het ware een marketingbureau bent en met een groepje een week lang aan de slag gaat. De opdracht die je krijgt is voor een bepaalde opdrachtgever, geregeld door het marketingbureau Artica. Bij de Artica Battle heb ik zelfs met mijn groepje gewonnen waardoor we een heel weekend naar Berlijn mochten. Een ervaring rijker dus!”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Vooral niet te veel stressen dat je gelijk een baan moet hebben. Het komt vanzelf op je pad. En zorg dat je LinkedIn-profiel op orde is. Daarnaast denk ik wel dat het helpt als je zogenoemd wat ‘kruiwagentjes’ hebt om ergens binnen te komen. Dat heeft mij in ieder geval erg geholpen!”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.