Mirthe GGD.JPG

Alumnus Mirthe is coronaverpleegkundige bij de GGD

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Mirthe Jannink is een echte coronastrijder. Ze studeerde in 2020 af aan de opleiding Verpleegkunde en vervult een functie die tot voor kort niet bestond: coronaverpleegkundige. Ze is de chef van haar afdeling en zorgt dat complexe coronavraagstukken worden beantwoord. Zo combineert ze haar eigen kennis met die van haar collega’s, artsen en andere deskundigen om de coronapandemie te verslaan.

Hoe heb je het ervaren om bij Saxion te studeren?

“Van 2016 tot en met 2020 heb ik de studie verpleegkundige bij Saxion gevolgd. Dit betekende dat ik startte met de ‘nieuwe’ opleiding. Alles was nieuw en de opleiding was nog volop in ontwikkeling! De Saxion-tijd vond ik erg gezellig en ik ben geen èèn dag met tegenzin naar school gegaan. Iedere dag leerde je weer wat nieuws en we werden vrijgelaten over de invulling van verslagen, wat ik erg fijn vond. De opleiding heb ik afgerond met een minor in de richting waar ik uiteindelijk naartoe wil: de minor Acute Zorg, aanrader!”

Waar werk je nu?

“Op dit moment werk ik bij de GGD Twente. Hier ben ik terecht gekomen door een vacature die ik tegenkwam via LinkedIn. Ik had al een vacature van bron-en-contactonderzoeker voorbij zien komen. Toen ik contact zocht met de werkgever, gaven zij aan ook een plek voor coronaverpleegkundige te hebben. Ik twijfelde geen moment en ik heb gelijk gesolliciteerd. Een paar weken later ben ik aangenomen en mocht ik beginnen op de corona afdeling!”

Wat doet een coronaverpleegkundige?

“Als verpleegkundige werk ik op de corona-afdeling binnen het team van bron-en-contactonderzoek. Hierbij heb ik een functie als chef en regie & meldpunt. Als chef is het belangrijk om samen met mijn collegachefs het overzicht te houden en fungeer ik als vraagbaak voor de sous-chefs en bron-en-contactonderzoekers. Ik overleg ook met het clusterteam en de arts van de GGD. Kwaliteitsbewaking is ook een onderdeel van mijn functie. Hierbij kun je denken aan het monitoren van medewerkers en hen zo nodig begeleiden en/of aanspreken."

Verpleegkunde-alumnus Mirthe Jannink over werken in het hart van de coronacrisis

Op regie & meldpunt komen alle vragen van A tot Z binnen. Van iemand die afvraagt of hij zich kan laten testen tot complexe vraagstukken waarbij ik moet overleggen met een arts of deskundige infectiepreventie. Vragen die afwijken van de standaard, komen bij mij terecht. Hierbij is het belangrijk dat ik vragen zelf beantwoord en eventuele adviezen geef, of de vraag doorzet naar de juiste persoon, waardoor iemand verder geholpen wordt.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Ik vind het vooral leuk dat ik tijdens deze coronacrisis mijn steentje bij kan dragen. Een echte pandemie komt niet vaak voor. Als ik over een tijd terugblik, dan is het extra bijzonder dat ik hier onderdeel uit van mocht maken als coronaverpleegkundige bij de GGD. Gaaf, toch?”

Hoe is het om in deze bijzondere tijd verpleegkundige te zijn?

“Voordat de coronacrisis begon, bestond mijn functie nog niet. Dat is soms best apart als ik erover nadenk, haha. Ondanks dat de afdeling groot is geworden, doen we het allemaal met elkaar en kan ik zeggen dat ik onderdeel ben van een erg fijn team. Om op de corona-afdeling werkzaam te zijn, vind ik een uitdaging. Wanneer quarantaineregels of het testbeleid verandert, moeten we daar actie op ondernemen.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je werk?

“Vooral het verdriet van mensen is iets dat ik niet snel vergeet. Wanneer iemand zelf corona heeft maar bijvoorbeeld nog naar een uitvaart moet, vraagt dit om extra aandacht. Of iemand die besmet is en zich eenzaam voelt of grote zorgen maakt om zijn gezondheid. Dit zijn situaties waarbij ik even extra tijd voor iemand neem en diegene zo goed mogelijk probeer te helpen en adviseren.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Mij heeft het geholpen om een LinkedIn-pagina aan te maken en connecties toe te voegen. Verpleegkunde is een erg mooi vak en op dit moment is er erg veel vraag naar. Ik zou zeggen: maak vooral gebruik van je connecties en organiseer eventueel meeloopdagen!”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.