Parkeergarage.jpg
Business

Gemeente Apeldoorn en regionale mkb-bedrijven schakelen Security Management-studenten in voor cybersecurity

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Bij het woord cybersecurity denken veel mensen aan internetfraude of phishing, maar ook productieprocessen van bedrijven en operationele systemen als parkeergarages en bruggen moeten tegenwoordig goed beveiligd zijn. Studenten van de opleiding Security Management voerden daarom de afgelopen weken risicoanalyses uit voor de Gemeente Apeldoorn en enkele mkb-bedrijven. “Je ziet dat er verrassende adviezen uit komen, omdat deze studenten nog niet zo gepokt en gemazeld zijn binnen dit vakgebied.”

De bedreigingen in de wereld van de procesautomatisering nemen de laatste jaren sterk toe, omdat deze systemen steeds meer verbonden zijn met het internet en daardoor eveneens kwetsbaarder worden. OT-security, beveiliging van de operationele technieken, wordt binnen de IT-wereld gezien als een ondergeschoven kindje en daarom gingen studenten van de opleiding Security Management tijdens het semester Cybersecurity voor verschillende opdrachtgevers aan de slag met risicoanalyses.

Naar hoger niveau tillen

Zo probeerden studenten aan de hand van een checklist voor de gemeente Apeldoorn te achterhalen wat de meest voorkomende kwetsbaarheden zijn bij bijvoorbeeld de waterpompen, stoplichten, slagbomen en parkeerautomaten in de Gelderse stad. “Ze hebben echt een inventarisatie gedaan van de huidige situatie”, vertelt Daniel Keij, contractmanager en smart building regisseur van de gemeente Apeldoorn. “Zijn er bijvoorbeeld security-eisen meegenomen in de contracten en zijn de netwerktekeningen up to date? De beheerders konden dan met ja of nee antwoorden, en bij ja moesten ze bewijs aanleveren. Vervolgens hebben de studenten advies gegeven waar ze de beveiliging naar een hoger niveau kunnen tillen.”

Daniel Keij
Daniel Keij, hoofd facilitaire zaken van de Gemeente Apeldoorn, over het werken met studenten

Details over de adviezen kan Daniel uit veiligheidsoverwegingen niet prijsgeven – ook de studenten hebben een geheimhoudingsplicht getekend. “Maar de studenten hebben heel goed onderzoek gedaan en er zijn zeker bruikbare adviezen uit gekomen. Het is voor ons sowieso interessant om te kijken hoe jonge, frisse mensen, die niet al jaren in de IT zitten, tegen zulke dingen aankijken. En aan de andere kant is het voor ons fijn dat we onze kennis kunnen doorgeven aan de nieuwe generatie. Zo kunnen we er allebei iets van leren.”

Risicobeheersing

Ook Liesbeth Holterman, projectleider van het Cybersecurity Centrum Maakindustrie (CCM), was blij met de adviezen van de studenten. CCM is onderdeel van Saxion-partner Novel-T en focust zich op het digitaal weerbaar maken van de Nederlandse maakindustrie. Studenten voerden bij mkb-bedrijven als Esteq, Riwo, Euroring en Global Electronics zogeheten quick scans uit op het gebied van risicobeheersing. Dit deden ze door ondernemers te interviewen en uiteindelijk een rapport op te leveren, waarin staat wat de dreigingen en vooral ook de oplossingsrichtingen zijn voor de bedrijven.

De studenten hebben zich daarbij volgens Liesbeth ook af en toe flink achter de oren gekrabd. “Omdat ze erachter kwamen dat niet iedereen op dit soort dingen zit te wachten. Ze kregen met ondernemers te maken die zeggen cybersecurity wel belangrijk te vinden, maar het toch niet per se bovenaan hun prioriteitenlijstje hebben staan. Maar ook dat is voor de studenten een leermoment geweest.”

Toch was het voor de ondernemers vooral een heel nuttige ervaring. “Wat je ziet is dat de studenten vaak met verrassende adviezen komen, omdat ze nog niet zo gepokt en gemazeld zijn binnen dit vakgebied. Over de hele breedte hebben ze de kennis en kunde die ze in de colleges hebben opgedaan mooi in de praktijk gebracht. Een aantal studenten heeft ook brochures gemaakt en ook daar kwamen hele creatieve dingen uit. Met CCM zitten we al jaren in het vakgebied en we vinden het altijd goed om met studenten te werken, omdat zij de materie heel anders bekijken”, besluit ze. “En dat houdt mij ook weer alert.”

Ook aan de slag met cybersecurity?

Meld je aan voor de opleiding Security Management!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.