AndreasKajim-2D Ontwerp met Technisch Team.jpg
Studentenleven

Solar Team Twente vindt wiel opnieuw uit met nieuw ontwerp zonneauto

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Solar Team Twente heeft vrijdagmiddag het ontwerp van de nieuwe zonneauto gepresenteerd. In een YouTube-filmpje, waarin enkele partners aan het woord kwamen van het studententeam, werd onder het motto Let’s #BuildTogether met meerdere dozen een geheel gevormd. Hierop was het ontwerp van de nieuwe auto te zien, die door wijzigingen in de reglementen geheel anders is dan voorgaande jaren.

Foto: Andreas Kajim

“We zijn vanwege de nieuwe regels van een catamaran-model, die we de voorgaande edities hebben gezien, naar een monohull gegaan”, legt Paul Heineman, mechanisch engineer van het Solar Team, voorafgaand aan de presentatie uit. “Dat betekent dat we gebruik maken van drie wielen in één omhuizing, in plaats van twee wielen aan elke kant. Dat bracht veel nieuwe uitdagingen met zich mee. Daarnaast moet er een plastic pop van zo’n 2 meter lang in de auto kunnen. Dat is nu een regel zodat de auto meer comfort krijgt. Die combinatie maakte dat het een ander ontwerpproces was dan we gewend waren.”

In het ontwerpen van de monohull is veel tijd gaan zitten. “We hebben echt letterlijk en figuurlijk het wiel opnieuw uit moeten vinden. Het zo aerodynamisch mogelijk maken van de auto is bijvoorbeeld heel anders dan bij een catamaran-model. Ook moesten de ribben van de auto anders ontworpen worden, dat doen we aan de hand van mallen en vormen. Voorheen was dat anders en deden we dat met vierkante platen”, aldus Paul. Verder is het met name de elektromotor waar de grootste innovaties worden gedaan. “Dat zijn de plekken waar de meeste winst te behalen valt.”

Paul Heineman, mechanisch engineer van Solar Team Twente

Kantelpunt

Paul, die werktuigbouwkunde studeert aan Universiteit Twente, is blij dat het ontwerp van de auto klaar is. “Voor ons is dit echt een kantelpunt. We gaan van het tekenen eindelijk naar het produceren, al zijn we daar vorige week al mee begonnen. Voor ons als technisch team is het echt het moment dat je achter de computer vandaan komt en de handen uit de mouwen steekt om iets zichtbaars te maken. Dat vinden we natuurlijk heel leuk. Tijdens onze opleiding leer je ook wel dingen te ontwerpen achter de computer, maar nu moeten we echt voor een 10 gaan en zorgen dat alles daadwerkelijk in elkaar past.”

Alternatieven

Eerder werd al bekend dat de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge in Australië dit jaar niet doorgaat. Wat Solar Team Twente dit jaar wel gaat doen, is nog niet bekend. “We zijn nog steeds aan het kijken naar alternatieven”, vertelt Mark van Eijk, marketing- en communicatiemanager van het studententeam. “Dat doen we vooral met de Nederlandse en Belgische teams, normaal onze grote concurrenten, maar nu even onze vrienden. Het is aan ons om daar binnenkort knopen over door te hakken.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.