Hal Deventer.jpg
Corporate

Klaar voor de verkiezingen: medewerkers en studenten actief bij stembureaus en campagnes

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Ben je van plan te gaan stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen, dan kun je op woensdag 17 maart bij Saxion in Deventer en Enschede terecht. In beide hoofdgebouwen richt Saxion, net als als bij voorgaande verkiezingen, een stembureau in. Verschillende Saxion-medewerkers en -studenten zijn actief rond de verkiezingen. Om te helpen bij het stembureau of vanuit één van de politieke partijen. We spraken Marleen, Sacha en Jesse.

Stemmen bij Saxion kan alleen op 17 maart

Natuurlijk zien de verkiezingen er dit jaar anders uit, als gevolg van het coronavirus. Zo is het voor kiezers die tot de risicogroep behoren op veel plekken al mogelijk om op 15 en 16 maart hun stem uit te brengen. Op de Saxion-locaties aan de Handelskade 75 (Deventer) en de M.H. Tromplaan 28 (Enschede) kun je alleen stemmen op woensdag 17 maart. De stembureaus bij Saxion zijn geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur. Ze zijn ingericht volgens de landelijke richtlijnen die gelden rond het coronavirus.

Stemmen in je eigen gemeente

Ben je als student of medewerker op 17 maart bij Saxion aanwezig, dan is het uiteraard mogelijk (en gemakkelijk) je stem bij het stembureau uit te brengen. Marleen Visser, docent Bestuurskunde en Ruimtelijke Ontwikkeling, is dit jaar voor het eerst als vrijwilliger betrokken bij het stembureau in Deventer. Ze vindt het belangrijk dat de verkiezingen tijdens corona met voldoende vrijwilligers door kunnen gaan en goed verlopen. Marleen wijst docenten en studenten die bij Saxion hun stem willen uitbrengen nog wel even op het volgende: “Je kunt met je stempas alleen bij elk stembureau in je eigen gemeente stemmen. Wil je in een andere gemeente stemmen, dan moet je een kiezerspas aanvragen.”

Politiek actief

Sacha ten Hove en Jesse Baak: beiden studeren ze Bestuurskunde en zijn ze politiek actief. Sacha voor Volt en Jesse voor de BoerBurgerBeweging (BBB). In de aanloop naar de verkiezingen zijn de studenten druk. Sacha, die op de kandidatenlijst van haar partij staat, is actief op social media en helpt mede-kandidaten met het beheren van hun Instagram-accounts, vertelt ze. Daarnaast is ze op straat te vinden: "We hebben verschillende flyeracties in het oosten gedaan. Zelf heb ik geflyerd in Hengelo, Deventer, Zwolle en veel in Emmen."  Voor Jesse bestaat zijn vrijwilligerswerk voor BBB ook uit een combinatie van online en offline campagne voeren. "Vorige week ben ik met de partij meegeweest naar de Oostvaardersplassen, waar ons nieuwe plan is gepresenteerd." Op zijn TikTok-account deelt Jesse online zijn betrokkenheid bij de partij. Vooral richting jongeren, vertelt hij: "Ik wil onze standpunten met leuke en ludieke filmpjes laten zien."

Toekijken bij het tellen

Het tellen van de stemmen is openbaar en voor iedereen toegankelijk, vertelt Marleen: “Wil je op 17 maart komen kijken hoe dat in zijn werk gaat, dan ben je vanaf 21.00 uur welkom in één van de twee Saxion-stembureaus.” Saxion neemt daarbij uiteraard wel de coronamaatregelen rond het houden van afstand en een veilig aantal bezoekers in acht.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.