pexels-matthias-zomer-339620.jpg
Onderwijs

‘Als organisatie vinden we het belangrijk jonge mensen binnen te halen, Fast Forward biedt ons die kans’

Leestijd Minuten

Voorheen liftte Dimence Groep mee op de duale leerweg van Saxion. Dat beviel goed. Maar sinds vorig jaar maakt de stichting die werkzaam is in de geestelijke gezondheidzorg ook gebruik van Fast Forward. Een keuze waar ze geen spijt van hebben. “Een Fast Forward-trainee beschikt over de nodige bagage en heeft inzicht in wat een baan betekent. Ze komen niet helemaal bleu binnen”, aldus Jan Eleveld van Dimence Groep.

Eleveld is bij Dimence Groep de begeleider van Mart Klein Baltink. Na de afronding van zijn studie Integrale Veiligheidskunde aan Saxion koos hij er bewust voor om deel te nemen aan het Fast Forward-programma, om zijn blik te verbreden. In juli belandde hij bij Dimence Groep. “Fast Forward had vorig jaar een aantal vacatures openstaan. Dat was aan het begin van de coronaperiode”, blikt Mart terug. “Veel commerciële bedrijven trokken zich terug, omdat ze het aannemen van een trainee een te groot risico vonden. Een aantal zorginstellingen bleef over, waaronder Dimence Groep. Zij hadden een vacature op de afdeling Vastgoed & Huisvesting voor een projectmedewerker. Dat klonk interessant.”

Mart werd uitgenodigd voor een gesprek en werd tijdens dat onderhoud steeds enthousiaster over de functie. “Ik mocht meehelpen bij het maken van managementrapportages, gebouwenanalyses maken. Daar heb ik niet voor gestudeerd, maar het leek me heel leuk om te doen. Ik wilde mijn studie Veiligheidskunde echter ook niet helemaal loslaten. In het gesprek met Dimence Groep bleek gelukkig dat ze ook genoeg te doen hadden op het gebied van veiligheid. Ik zou de ruimte krijgen om met een project bezig te gaan en tegelijkertijd mijn eigen weg te vinden. Dat gaf mij de overtuiging om ervoor te gaan.”

Bagage
Mart vond snel zijn weg binnen Dimence Groep. En ook vanuit het bedrijf waren ze tevreden met Mart. Eleveld: “Er zit een groot verschil tussen een stagiair en een trainee. Bij een stagiair heb je veel minder invloed op wie je krijgt. Nu hebben we echt kunnen zoeken naar iemand met wie er een klik is. Dat is een prettige manier van werken.

Het mooie aan Fast Forward is dat trainees veel ervaring opdoen in de breedte, maar tegelijkertijd ook de kans krijgen zich te verdiepen. Bovendien beschikken de trainees al over de nodige bagage. Ze hebben inzicht in wat een baan betekent en wat er van ze wordt verwacht. Ze komen niet helemaal bleu binnen. Voor Mart geldt dat hij slim is, weet hoe hij dingen aan moet pakken. Hij neemt niks zomaar aan en beschikt over een positief kritische houding.”

Maar hoezeer Mart het ook na zijn zin had bij Dimence Groep, na vijf maanden besloot hij verder te kijken. Er kwam een vacature vrij bij Dimence, een van de vier uitvoerende stichtingen die onder Dimence Groep valt. “Een baan als Decentrale Risicocoördinator”, vertelt Mart. “Het werk dat ik onder Jan bij Dimence Groep deed vond ik heel interessant. Maar de veiligheidsaspecten waarmee ik me bezig hield in die functie vond ik het leukst.

Voor mijn gevoel kon ik deze kans daarom niet laten schieten. Het voelde wat onprettig om het aan Jan te vertellen, omdat ik pas zo kort bij Dimence Groep zat. Maar hij steunde me direct. Hij zei: ‘Doen. Het is een mooie stap om te maken en past bij jouw ontwikkeling. Daar word je gelukkig van’. Dat ik die ruimte kreeg om mijn eigen pad te trekken vond ik heel mooi.”

Veiligheid op de werkvloer
Zodoende werkt Mart sinds november in een combifunctie. Vier dagen per week voor Dimence als Decentrale Risicocoördinator en daarnaast nog één dag in de week als trainee voor Dimence Groep. In zijn nieuwe baan houdt hij zich bezig met veiligheid op de werkvloer. “Ik ben veel bezig met het opzetten van risico-inventarisaties en -evaluaties. De zorgteams van Dimence denken zelf na over de risico’s op de werkvloer en hoe die gereduceerd kunnen worden. Ik ben betrokken als adviseur en denk met ze mee.

Wat het interessant maakt is dat zij als zorgmedewerkers vaak anders naar een situatie kijken dan ik als risicocoördinator. Wat zij acceptabel vinden, kan voor ons onacceptabel zijn. Dat spanningsveld vind ik heel interessant. Samen moeten we daar een weg in zien te vinden.”

Mart voelt zich op zijn plek op de functie waar hij nu zit. Het is een goede keuze geweest. En hoewel het traineeship bij Dimence Groep na vijf maanden werd teruggeschroefd naar één dag in de week, is zijn begeleider Jan Eleveld blij dat ze destijds voor Fast Forward hebben gekozen. “We vinden het heel belangrijk om jonge mensen binnen te halen, die met een andere blik naar de organisatie kijken en goed op de hoogte zijn van de digitale mogelijkheden die er zijn.

We willen mensen de kans geven een carrière op te bouwen bij ons. Fast Forward biedt ons die kans. Een trainee ontwikkelt zich hier, maar als organisatie leren we er zelf ook weer van.”

Fast Forward

Fast Forward is het traineeship-programma bedoeld voor talentvolle en gedreven afgestudeerde hbo- en wo-studenten. We koppelen young professionals aan interessante bedrijven en organisaties in Oost-Nederland. Heb je interesse in een trainee of om zelf een trainee te worden?

Kies dan voor Fast Forward!