Relatie ouder kindpexels-photo-3752857.jpeg
Organisatie

Lectoraat Social Work gaat de komende vier jaar meewerken aan het project Relatie Ouder Kind Deventer

Leestijd Minuten

In april start in Deventer een project over de relatie tussen ouders en kind. In een breed samenwerkingsverband worden interventies geinventariseren, aanpassen, uitvoeren, onderzoeken en delen. Deze interventies richten zich op (aanstaande) ouders met zeer jonge kinderen; van kinderwens tot baby’s en peuters.

Een goede relatie tussen kind en ouders is een sterke basis voor een gezond en gelukkig leven. Professionals kunnen daarbij helpen als dat nodig is. Wij gaan nu samen ontdekken hoe we dat het beste kunnen doen. We hebben subsidie gekregen van ZonMW voor de komende vier jaar.

Samen heel veel leren

Gelukkig zijn er in veel gezinnen genoeg voorwaarden voor de ontwikkeling van een veilige hechtingsrelatie. Maar zo’n kansrijke start is niet vanzelfsprekend. Daar ligt het doel van ROK Deventer: Toegankelijk zijn voor (aanstaande) ouders en ervoor zorgen dat professionals die met deze ouders werken zo toegerust zijn dat ze actief een bijdrage kunnen leveren aan de relatie tussen ouder(s) en kind.
Er is al veel kennis en we kunnen veel van en met elkaar leren. Onze uitdaging is om die kennis breder beschikbaar te maken voor een grotere groep hulpverleners.

Wat gaan we doen

We gaan een toolbox ontwikkelen voor professionals met informatie, handleidingen én werkmateriaal. We maken hierbij gebruik van alles wat er al is.
Vervolgens wordt er samen gewerkt met die toolbox. Een onderdeel van die samenwerking is dat we leren; onder meer in de vorm van training bij de interventies. Daarnaast loopt onderzoek naar hoe die samenwerking verloopt en wat het effect is op het ouderschap.
Het derde onderdeel is de verspreiding van kennis. Die is verweven in het hele project. Alle kennis en middelen komen online beschikbaar en er worden verbindingen gemaakt naar onder meer opleidingen en brancheorganisaties in het hele land.

Breed samenwerkingsverband

De projectgroep bestaat uit de Coöperatie Integrale Geboortezorg (CIG)Salland, De Kern Maatschappelijk Dienstverlening, Dimence, Gemeente Deventer, GGD IJsselland, Jeugd ggz Dimence Groep, Saxion, ZoZijn en een ervaringsdeskundige.

Meer weten?

Monique Engelbertink en Margriet Braun werken vanuit het lectoraat Social Work, lijn jeugd, aan het project.
Lian Mannessen werkt als projectleider aan het project vanuit haar functie bij Impluz. Sinds 1 maart werkt ze ook als docent bij AMM.

Profielfoto van Monique Engelbertink in lichte aula

Monique Engelbertink