Koningsdag.jpg
Studentenleven

Zo vier je Koningsdag in tijden van corona

Leestijd Minuten

Koning Willem-Alexander is jarig op 27 april en dus staat die dag in het teken van feesten, vrijmarkten en natuurlijk de koning zelf. Normaal gesproken dan. Want in coronatijd is de kroeg dicht, scoor je geen koopjes op de kleedjesmarkt en zul je niemand zien koekhappen of blikgooien. Toch zijn er verschillende manieren om er alsnog een leuke Koningsdag van te maken. Hoe? Met deze tips wordt het alsnog een feestje!

1. De juiste voorbereiding
Een goed begin is het halve werk. Dus een goede Koningsdag begint bij een goede outfit. Haal je beste oranje outfit uit de kast, smeer rood-wit-blauwe schmink op je gezicht en zet een kroontje op je hoofd, want onze koning is maar eens per jaar jarig. Vergeet niet om ook wat Koningsdag-snacks te halen bij de supermarkt of de traditiegetrouwe tompoezen bij de HEMA.

2. Zing mee met het Wilhelmus
Nu Koningsdag dit jaar wederom noodgedwongen Woningsdag is, heeft de Oranjebond een alternatief programma bedacht. Dat programma begint met het luiden van de klokken in heel Nederland, inclusief Wilhelmus. Je kunt er helaas niet echt voor uitslapen, want het is de bedoeling dat je om 10.00 uur je keel hebt gesmeerd en het Wilhelmus uit volle borst meezingt.

3. Spelletjes met je huisgenoten
Oranje outfit aan en het Wilhelmus meegezongen? Dan is het tijd voor oud-Hollandse spelletjes. Het liefst met je huisgenoten natuurlijk. Spijkerpoepen, koekhappen, ezeltje-prik… Misschien heeft iemand zelfs nog wel ergens een zak knikkers liggen of kun je ergens een emmer stoepkrijt scoren. De winnaar verdient natuurlijk een oranjetompouce – of een corona-biertje!

4. Digitale borrels
Er zijn een heleboel spelletjes die je digitaal kunt doen. Wat dacht je van een online bingo met vrienden of familie of een digitale pubquiz? Of ga voor de online borrel: videomeeting aan, drankje erbij en proosten maar. Zorg ervoor dat iedereen hetzelfde drankje heeft voor het echte samenhorigheidsgevoel dat bij Koningsdag hoort!

5. Van de kroeg naar online
Leuk hoor, die spelletjes, maar bij Koningsdag hoort natuurlijk ook (of misschien wel vooral) een drankje drinken op de koning. Wouter Hottenhuis van moresgenootschap Ius Sanctus vertelt:

“Normaal gesproken vieren we koningsnacht altijd groots in de Pakkerij. Het moresgenootschap Ius Sanctus organiseert dan een groot feest voor heel Enschede, waar de kroeg helemaal in het teken van de Oranjes staat. Dit jaar spreken we online af op koningsnacht. Een klein groepje heeft zich hard ingezet om een online escaperoom te maken voor ons genootschap. Op die manier kan iedereen meedoen. We verwachten dan ook dat er allerlei leden, van jong tot oud, en zelfs vanuit het buitenland online de activiteit ‘joinen’.

Op Koningsdag zelf verschilt het wat iedereen gaat doen. Zo gaan veel studenten met hun studentenhuis activiteiten ondernemen om toch invulling te geven aan het saamhorigheidsgevoel dat koningsdag met zich meebrengt. Maar er zijn ook ideeën om, meer traditiegetrouw, (sport)spellen te spelen in het park bijvoorbeeld. Zo kun je toch nog op een veilige manier iets leuks doen met elkaar op Koningsdag.”

Woon jij in Enschede en heb je wel zin in een spelletje? Dan weet je nu waar je moet zijn!