Anna.jpg

Anna wil na de SDG-Challenge haar kennis over duurzaamheid delen in Oekraïne

Op donderdag 17 juni is het zover: de finale van de SDG-Challenge. Een van de deelnemers is Fashion and Textile Technologies-student Anna Babilua. Zij hoopt het duurzaamheidsevangelie te kunnen verspreiden in haar thuisland Oekraïne. “Toen ik aan mijn studie begon bij Saxion hoorde ik eigenlijk voor het eerst over dit onderwerp.”

De SDG-Challenge?

De SDG-Challenge is een initiatief van Soapbox, dat samen met bedrijven en onderwijsinstellingen impactvolle campagnes organiseert voor jongeren. Tijdens dit educatieve programma werken studenten van tien Nederlandse hbo-instellingen, in interdisciplinaire groepjes van tien tot vijftien studenten en medewerkers, samen aan opdrachten van tien Nederlandse bedrijven (onder meer Swapfiets, Zeeman en het Rode Kruis). De opdrachten hebben allemaal te maken met de Sustainable Development Goals (de SDG's). Naast Anna doen de volgende Saxion-studenten mee aan de challenge:

• Anne Veerle Brunnekreef (het Rode Kruis)
  • Lennard Bisschop (Albemarle)
  • Yohannes Desta (Swapfiets)
  • Lukas Kloppert (Activitree)
  • Maryna Patskova (SCAB)
  • Fefke Bruinenberg (Zeeman)
  • Sophie Hotovska (HMC)

Hoi Anna, wat gaat er precies gebeuren volgende week?

“Dan wordt de finale gehouden van de SDG-Challenge. Vanwege corona gebeurt dat waarschijnlijk online, waarbij één persoon van ons groepje moet presenteren. We zijn nu aan het kijken wie dat gaat zijn. Als het toch een fysieke bijeenkomst wordt, is dat waarschijnlijk in Rotterdam of Amsterdam en mogen er twee van ons groepje naartoe.”

Wat hebben jullie precies gedaan de afgelopen tijd?

“Ik werk met mijn groepje aan een opdracht voor Makers Unite, dat textielproducten maakt met mensen die nieuw zijn in Nederland en wil meten welke progressie ze boeken op het gebied van de SDG's. Daarom werken we aan een matrix, die we in de finale zullen presenteren. In april was de aftrap van de challenge en hebben we een sprint day gehad, waarbij we via Teams een hele dag aan de opdracht hebben gewerkt. Ook daarna zijn we nog een aantal keer samengekomen in Teams. We werken met ons groepje online, maar iemand die ik ken uit een ander groepje heeft wel fysieke bijeenkomsten.”

Hoe vind je het om samen te werken met de andere studenten?

“Ik ben een eerstejaarsstudent en voor mij is het allemaal best wel nieuw. Ik vind het dus best een beetje spannend allemaal, omdat ik nog niet zo ervaren ben. Ik luister darom goed naar de anderen en ben blij dat we dit samen kunnen doen.”

Student Anna Babilua over waarom ze deelneemt aan de SDG-Challenge

Heb je zin in de finale?

“Ja, heel veel! Ik hoop dat het een fysieke bijeenkomst wordt en dat ik erbij kan zijn. En als we winnen, ben ik natuurlijk al helemaal blij.”

Waarom vind jij de SDG’s zo belangrijk?

“Vooral omdat de Verenigde Naties hiermee bezig zijn en ze deze doelen in 2030 al willen bereiken. Maar ook omdat Saxion heel erg gefocust is op duurzaamheid en ik nu Fashion and Textile Technologies studeer. Ik wil er gewoon meer over weten. Persoonlijk ben ik veel bezig met SDG nummer 12: verantwoord consumeren. Dat gedachtegoed wil ik zoveel mogelijk verspreiden.”

Is dat ook waarom je meedoet aan deze challenge?

“Ik heb me aangemeld omdat ik, toen ik in september begon met mijn studie Fashion and Textile Technologies, pas voor het eerst in mijn leven iets leerde over duurzaamheid. In Ukraïne wordt daar namelijk niet veel aan gedaan. Ik wil hier meer over weten en luister dus goed naar de meningen van de ervaren studenten. Hopelijk kan ik deze kennis straks delen met mijn familie en kunnen we er daar echt iets aan doen.”

Meer weten over duurzaamheid en de SDG's binnen Saxion?

Lees hier meer!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.