fashion
Onderwijs

Fashion and Textile Technologies eerste opleiding met vernieuwd Keurmerk DHO

De opleiding Fashion and Textile Technologies is de eerste opleiding van Nederland die de vernieuwde versie van het Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs heeft ontvangen. In 2018 kreeg de opleiding al eens het keurmerk, maar voor de hercertificering werd dit jaar gebruik gemaakt van een nieuw beoordelingskader, gericht op de Sustainable Development Goals. “We zijn er supertrots op dat we dit geflikt hebben in coronatijd.”

Drie jaar geleden was Fashion and Textile Technologies de eerste Saxion-opleiding die van adviesbureau Hobéon het Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs ontving, dat is ontwikkeld voor het meten van duurzame ontwikkeling in hogescholen en universiteiten. “En toen begon onze reis”, vertelt docent/onderzoeker Jan-Chris Hullegie, die samen met zijn collega’s de afgelopen jaren hard aan de slag ging om duurzaamheid nog verder te integreren in het curriculum.

Goed op weg

“Je ziet dat duurzaamheid binnen de kledingindustrie tegenwoordig niet meer vrijblijvend is, maar pure noodzaak", vervolgt hij. "En het is mooi om te zien dat we als opleiding in ontwikkeling én goed op weg zijn. Duurzaamheid is nooit af, want het kan eigenlijk nooit goed genoeg, maar tegelijk mag je er best even bij stilstaan.”

Koppelen aan SDG’s

In 2018 kreeg de opleiding drie van de vijf sterren en afgelopen dinsdag stond de hercertificering op de planning. Ook nu werden er drie sterren uitgedeeld. “We hadden eigenlijk zoiets van: appeltje eitje, we moeten gewoon laten zien wat we gedaan hebben de afgelopen drie jaar.”

We hebben ervoor gekozen om ons bestaande duurzaamheidsverhaal te koppelen aan de SDG’s en we zijn er supertrots op dat we dit geflikt hebben in coronatijd”

hullegie.jpeg
Docent/onderzoeker Jan-Chris Hullegie over de hercertificering van Fashion and Textile Technologies

Ware het niet dat Hobéon bij de hercertificering veel meer aandacht besteed aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) en de klus, ondanks dat Saxion de SDG's al hoog in het vaandel heeft staan, opeens een stuk ingewikkelder werd. “Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om ons bestaande duurzaamheidsverhaal, die we presenteerden in een eigen magazine, te koppelen aan de SDG’s en dan met name aan doelen 4 (kwaliteitsonderwijs), 8 (waardig werk en economische groei), 9 (industrie, innovatie en infrastructuur), 12 (verantwoorde consumptie en productie) en 17 (partnerschap om doelstellingen te bereiken), omdat die het beste aansluiten bij ons onderwijsprogramma. We zijn heel blij dat we het gehaald hebben, zeker omdat we landelijk de eerste opleiding zijn die aan de hand van het nieuwe beoordelingskader is gecertificeerd.”

Twentse bescheidenheid

De beoordelingscommissie gaf Jan-Chris bovendien mee dat de opleiding hun ambitie voor de komende jaren meer mag laten zien. “En dat gaan we zeker doen. Het is het bekende verhaal over onze regio: de Twentse bescheidenheid. We mogen best wat meer trots zijn op wat we doen en onze ambitie laten gelden. En we zijn er ook supertrots op met z’n allen, dat we dit geflikt hebben in coronatijd. Je vraagt toch van collega’s, die eigenlijk andere prioriteiten hebben, om allerlei extra dingen te doen. Dan is het mooi om te zien dat we dit bereikt hebben.”

Weten wat Saxion nog meer doet op het gebied van duurzaamheid?

Lees het hier!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.