Joyce wordt opgemeten voor haar wassen beeld
Studentenleven

Joyce krijgt een wassen beeld in Madame Tussauds: ‘Het is nog steeds heel apart’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoeveel studenten kunnen nou zeggen dat ze een eigen wassen beeld krijgen in Madame Tussauds? Nou, eentje dus: Forensisch Onderzoek-student Joyce Dietvorst won een prijsvraag van Qmusic, ontmoette Bram Krikke en hoopt nu op een plekje tussen Rico Verhoeven en Beyoncé. “Ik vind het heel erg leuk, maar het kwartje is nog niet echt gevallen.”

Ha Joyce! Waarom krijg jij een wassen beeld in Madame Tussauds?

Madame Tussauds bestaat 50 jaar en wilde iets speciaals doen. Daarom besloten ze, in samenwerking met Qmusic, een wassen beeld te maken van een luisteraar. Vorige week had Qmusic elke dag een mysterybeeld in de studio staan, waarna luisteraars mochten raden wie dat beeld was. Nadat ik donderdag de vraag had ingestuurd of het een sportman was, mocht ik deze vraag in de uitzending stellen en bleek dat zo te zijn. Toen gokte ik dat het Lionel Messi was en dat was goed. Vervolgens mocht ik de volgende dag naar de finale in Madame Tussauds en dat vond ik al een hele eer op zich, maar toen won ik die ook opeens. Terwijl ik eigenlijk dacht: winnen doe ik toch niet, maar dan kan ik in ieder geval Bram Krikke ontmoeten.”

En hoe was dat?

“Ja, die is in het echt dus ook zo droog en grappig. Ik luister altijd naar zijn programma en dan zijn ze altijd heel uitbundig en vrolijk, maar dat zijn ze in het echt dus ook. Dat was heel erg leuk. En Bram heeft om grapjes van mij gelachen, dus toen was mijn dag wel compleet.”

En nu krijg je een eigen wassen beeld. Hoe gaat dat in z’n werk?

“Afgelopen dinsdag was ik in Amsterdam om, in een hotel waar bijvoorbeeld ook Martin Garrix is geweest voor z’n beeld, 4,5 uur lang te poseren op een draaischijf. Daar hebben ze al m’n lichaamsdelen opgemeten en allerlei foto’s, filmpjes en 3D-opnames gemaakt. Van m’n haarkleur, oogkleur, huidskleur: allemaal heel precies. De experts die uiteindelijk het beeld gaan maken, keken met een live-verbinding mee vanuit Londen. Die controleerden of alles goed ging. Het was uiteindelijk best een lange dag.”

“Ik hoop eigenlijk op Rico Verhoeven, gewoon omdat zijn beeld zo stoer is. Of naast Beyoncé, dat lijkt me ook wel leuk. Omdat ze er prachtig bij staat in haar zilveren jurk en omdat het een supermooie en krachtige vrouw is.”

Joyce
Forensisch Onderzoek-student Joyce Dietvorst over naast wie ze graag wil staan in Madame Tussauds

Hoe vind je het, dat je straks in Madame Tussauds staat?

“Het is nog steeds heel apart. Iedereen die ik tegenkom feliciteert me en zegt hoe bijzonder het is. Ik vind het heel erg leuk, maar het kwartje is nog niet echt gevallen: ik besef nog steeds niet hoe groots het eigenlijk is. Vanaf 21 december staat m’n beeld er en ik ben benieuwd hoe het dan gaat, want m’n inbox stroomt nu al vol. Dat wordt straks natuurlijk alleen maar erger, want iedereen die ik gesproken heb zegt: als-ie staat, gaan we erheen. Ik vond alle reacties afgelopen weekend al heftig, dus ik ben blij dat ik niet écht een bekende Nederlander ben.”

Weet je al waar je komt te staan?

“Het eerste half jaar sta ik tussen de internationale sterren en daarna ga ik elke keer ergens anders heen. Ik kan zelfs op de dam komen te staan, omdat ze mijn beeld misschien willen gebruiken om toeristen in de maling te nemen, haha.”

Naast welke beroemdheid zou je graag willen staan?

“Ik hoop stiekem op Rico Verhoeven, gewoon omdat zijn beeld zo stoer is. Of naast Beyoncé, dat lijkt me ook wel leuk. Omdat ze er prachtig bij staat in haar zilveren jurk en omdat het een supermooie en krachtige vrouw is.”

Krijg je zelf straks ook een exemplaar mee?

“Nee, er komt er alleen één in Madame Tussauds, maar die mag ik wel af en toe lenen. Ik vroeg me eigenlijk al af waarvoor, maar ze zeiden bijvoorbeeld als ik 50 word. En bovendien mag ik mijn hele leven lang gratis naar Madame Tussauds. Dus ik kan mezelf straks opzoeken wanneer ik wil.”

Je studeert Forensisch Onderzoek. Wil je daar straks in door of ga je nu voor een leven als bn’er?

“Haha nee, ik ga liever verder met datgene waar ik voor studeer: particulier onderzoek. Ik wil graag privédetective worden. En ik wil zeker geen beroemdheid worden. Al die publiciteit, dat is niet voor mij weggelegd.”

Wil jij net als Joyce ook privédetective worden?

Lees hier meer over de opleiding Forensisch Onderzoek!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.