Lerato.png
Onderwijs

Lerato deed mee aan de International Building Challenge: ‘Geweldig om met mensen uit een andere cultuur te werken

Zo’n 130 studenten uit Nederland, België, Engeland en Rusland deden onlangs mee aan de International Building Challenge, een gezamenlijk en online project voor bouwgerelateerde opleidingen van vijf internationale onderwijsinstellingen. Voor Bouwtechnische Bedrijfskunde-student Lerato en de Russische student Avagyan was het een leuke en vooral een leerzame ervaring. “Moet je nagaan hoe het was geweest als we naar Moskou hadden gemogen.”

In mei namen studenten van de Moscow State University of Civil Engineering, The Russian Presidential Academy of National Economy (beide Rusland), University of Westminster (Engeland), VIVES Hogeschool (België) én Hogeschool Saxion mee aan de International Building Challenge. In twee weken tijd namen ze deel aan lezingen, masterclasses en praktijklessen, om vervolgens in groepen te werken aan een zelfgekozen case. Een van de deelnemers vanuit Saxion was dus Lerato, student Bouwtechnische Bedrijfskunde. Met haar groep schreef ze een zogeheten urban plan voor Melnica Space, een oud boerderijgebied net buiten Moskou. “Daar wilde de opdrachtgever een soort Tech City van maken en ondanks dat er dus al een plan lag, mochten wij ideeën inbrengen. Want hoe ga je zo’n gebied dan inrichten?”

Een van de ideeën die ze uitwerken was een bread sharing-concept. “Op de plek waar Melnica Space zich bevindt werd vroeger namelijk meel gemaakt. Verder hebben we er een soort Silicon Valley 2.0 van gemaakt en daarvoor de plattegronden en modellen aangeleverd. Je kon als deelnemer uit verschillende opdrachten kiezen en dit was mijn eerste keus, want urban planning is precies de richting die ik op wil. Voor mij was het dus geweldig om hier twee weken fulltime mee bezig te zijn. Het was ook heftig, maar ik kijk er positief op terug.”

Andere ideeën

In een ander groepje zat de Russische student Avagyan, die studeert aan de Moscow State University of Civil Engineering. Ook hij kreeg met zijn groepje de opdracht een gebouw in Moskou een tweede leven te geven. “We wilden het historische aspect van het gebouw behouden”, vertelt hij via een Zoom-verbinding. “En hebben daarom bedacht een museum te bouwen op de begane grond. Op de eerste verdieping bouwen we dan enkele appartementen, cafés, winkels en een supermarkt.”

Avagyan, student van de Moscow State University of Civil Engineering, over zijn drijfveren om mee te doen

Hij deed vooral mee aan de International Building Challenge om beter te leren samenwerken én om zijn Engels bij te schaven. Tijdens het interview maakt hij dan ook noodgedwongen gebruik maken van Google Translate. “Door mee te doen aan dit soort internationale projecten kan ik oefenen met het spreken van de Engelse taal. Het was uiteindelijk een mooie ervaring en het was leuk om met onder meer enkele Nederlandse studenten samen te werken. Ze hebben veel kennis en bovendien weer andere ideeën.”

Mooi tripje misgelopen

Dat de Russische studenten niet altijd even goed Engels spraken, maakte de communicatie soms lastig. Ook voor Lerato. “Maar ondanks de taalbarrière vond ik het geweldig om met mensen uit een andere cultuur te werken. Je merkt gewoon dat zij op een andere manier leren dan wij. In Nederland zijn we wat directer, ook wat betreft het geven van kritiek. Ik vind het juist fijn als je krijgt te horen dat iets niet goed gaat, maar ik merkte dat ze er in andere landen soms omheen draaien.”

Het was een leerzaam project voor Lerato. “Het concept-denken, dat doen we bij onze opleiding niet vaak en we hoeven ook nooit zo creatief te zijn. Dat was dit heel erg, soms zelfs wat zweverig, maar dat ben ik gelukkig zelf ook. Daarnaast is het werken met andere disciplines gewoon heel fijn, want dat moeten we als bouwkundige straks in het werkveld ook.” Toch was het ook stressvol. “Zeker omdat ik op een gegeven moment de rol van teamcaptain moest overnemen. Maar ik vond het heel leuk en leerzaam, ondanks dat het contact online verliep. Moet je nagaan hoe leuk het zou zijn als we naar Moskou hadden gemogen”, besluit ze lachend. “We zijn helaas een mooi tripje misgelopen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.