pexels-andrea-piacquadio-3769999.jpg
Studentenleven

#samenkoken, 5 maaltijden die snel klaar zijn na je werk

Leestijd Minuten

#Samenkoken! Studeren in deeltijd kost tijd. Overdag werken, daarna studeren en als het even kan wil je later op de avond óók nog even genieten van je vrije tijd. Een flinke klus dus om jouw tijd zo goed mogelijk in te delen en te benutten. Maar, je moet tussendoor natuurlijk ook nog de keuken in om een maaltijd te bereiden. Kostbare tijd, want de avond vliegt zo voorbij. Daarom hebben wij in dit artikel vijf maaltijden die snel klaar zijn na je werk op een rijtje gezet. Zo sta je niet lang in de keuken, maar staat er toch een lekker bord eten op tafel. Eetsmakelijk!

pexels-abby-chung-998246.jpg

1. Pasta
We beginnen dit artikel met een maaltijd die iedereen wel kent, pasta! Niet alleen is pasta snel klaar, het is ook nog eens gezond en makkelijk te bereiden. Binnen 15 minuten kun jij namelijk een heerlijk bord pasta op tafel zetten. Een ander voordeel van pasta, is dat er diverse varianten zijn. Zo is er voor ieder wat wils! Wissel spaghetti bijvoorbeeld eens af met penne of tagliatelle. Daarnaast kun je eindeloos variëren met sauzen, groenten en kruiden. Op het internet vind je vele recepten, om week in, week uit, een andere pastamaaltijd te bereiden. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Bon appetit!

Pasta carbonara
100 gram spaghetti - 50 gram gerookte spekreepjes - 25 gram Parmezaanse kaas - 5 gram verse platte peterselie - 1 klein ei

1. Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Giet af maar bewaar een kopje kookvocht. Bewaar de pasta van het vuur af. Verhit ondertussen een koekenpan zonder olie of boter en bak de spekreepjes op middelhoog vuur 5 min.
2. Rasp ondertussen de kaas. Snijd de peterselie fijn. Klop het ei los in een kommetje. Voeg 15 g kaas toe en breng royaal op smaak met versgemalen peper.
3. Voeg de spekreepjes inclusief het bakvet toe aan de pasta. Roer er het eimengsel door. Voeg als de pasta te droog is wat kookvocht toe. Verdeel de pasta over een diep bord. Bestrooi met de peterselie en de rest van de kaas.

pexels-chan-walrus-1059905.jpg

2. Salades
Salades worden vaak naast een hoofdgerecht gegeten, maar ze kunnen ook zeker als een volledige maaltijd dienen. Je hebt ze vast al wel eens zien liggen bij de plaatselijke supermarkt, de maaltijdsalades. Deze zitten vol met diverse ingrediënten. Het voordeel van een maaltijdsalade, is dat je binnen no-time een volwaardige maaltijd klaar kunt maken. Voeg vlees of vis, pasta of rijst, feta en croutons toe. Op deze manier tover jij het groene geheel van sla om in een feestelijk ogende maaltijd met veel smaak en gezonde ingrediënten.

Zomerse salade met ei en pancetta
¼ kg krieltjes - 1 middelgroot ei - 20 gram pancetta - ½ rode ui - 5 gram verse platte peterselie - ½ eetlepel mayonaise - ¾ eetlepel milde yoghurt - 25 gram kappertjes - 60 gram zwarte olijven in plakjes - 125 gram koelverse gesneden andijvie

1. Halveer de krieltjes, snijd de grote exemplaren in kwarten. Kook de krieltjes samen met de eieren in water met zout 8 min. Giet af en verdeel de krieltjes over een schaal. Laat de eieren schrikken onder koud stromend water, pel en snijd in partjes.
2. Verhit ondertussen een koekenpan zonder olie of boter en bak de pancetta in 4 min. knapperig. Keer halverwege. Neem het spek uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Laat het bakvet in de pan.
3. Snipper ondertussen de uien. Fruit de ui 3 min. in het achtergebleven bakvet. Snijd de peterselie fijn. Meng met de mayonaise en yoghurt tot een dressing. Breng op smaak met peper en eventueel zout.
4. Laat de kappertjes en olijven uitlekken. Meng de krieltjes, ui, kappertjes, olijven en andijvie met de dressing in een schaal. Verdeel het ei erover en verkruimel de pancetta erboven.

pexels-lukas-1352269.jpg

3. Biefstuk met aardappelen en groenten
Snelle maaltijden saai? Dit gerecht bewijst het tegendeel! Een biefstuk wordt vaak geassocieerd met een luxe gerecht dat je besteld in een restaurant. Maar ook thuis kun je, zonder dat je een echte chef-kok bent, dit stukje vlees in een korte tijd bereiden. Ga je voor rare, medium of well-done? Bak ondertussen wat aardappelen, kook de groente en smullen maar! Maak het gerecht af met bijvoorbeeld een peperroomsaus voor een extra twist.

Biefstuk met patatas bravas en broccoli
0,3 kg vastkokende aardappel - 4 eetlepels zonnebloemolie - 1 eetlepel paprikapoeder - 2 teelepels gedroogde oregano - 1 teelepel - gedroogde tijm - 150 gram broccoli - 1 biefstuk - 50 gram ongezouten roomboter

1. Boen de aardappelen schoon en kook ze in de schil 10 min. Giet af, laat iets afkoelen en snijd de aardappelen in stukjes. Verhit de olie in een grote hapjespan en bak de aardappelen in 10-12 min. bruin en gaar. Bestrooi ze met het paprikapoeder, de oregano, tijm en zout en schep om.
2. Kook ondertussen de broccoli in 8 min. in water met zout beetgaar.
3. Dep ondertussen de biefstukken droog en bestrooi met peper en zout. Verhit de boter in een ruime koekenpan en bak, zodra de belletjes van de boter zijn verdwenen, de biefstukken naar smaak rare, medium of welldone (3, 4 of 6 min.). Laat de biefstukken op een warm bord onder een deksel 5 min. rusten. Snijd de champignons in plakjes.

pexels-roman-odintsov-5903311.jpg

4. Pizza
Een pizza leent zich uitstekend als snelle maaltijd na het werk. Heb je kinderen? Dan zullen zij een gat in de lucht springen als je vertelt dat er vanavond pizza gegeten wordt! Ga bijvoorbeeld voor een pizza Hawaii. Vol van smaak en de combinatie met ananas maakt deze variant perfect voor een zwoele zomeravond. Koop in de winkel een kant-en-klare pizza bodem, zoek de juiste ingrediënten erbij (tomatensaus, ham, kaas en ananas) en het koken kan beginnen! Binnen 20 minuten zit iedereen te smullen van hun zelfgemaakte pizza.

Pizza Hawaï
55 gram yorkham - 113 gram ananasschijven op sap - 1 koelverse pizzabodem tomaat - 43 gram geraspte Goudse jonge kaas

1. Verwarm de oven voor op 220 °C.
2. Snijd de ham in stukjes. Laat de ananas uitlekken.
3. Bestrooi de pizza's met de kaas. Verdeel de ham en ananas over de pizza’s. Bestrooi met peper en eventueel zout. Bak de pizza 8-10 min. in de oven. Snijd in punten en serveer.

pexels-foodie-factor-539451.jpg

5. Soep
Misschien niet het meest spannende recept, maar wel één die absoluut niet mag ontbreken in deze lijst, soep. Het kiezen van jouw favoriete smaak duurt misschien nog wel langer dan de bereiding zelf. Ga jij voor een goedgevulde tomatensoep, een heldere kippensoep of ga je voor iets verrassends als een tikka masala soep. De keuze is reuze! Maak het gerecht af met een stokbroodje en binnen no-time staat je bord alweer in de vaatwasser zodat jij kunt beginnen met je studie.

Curry maaltijdsoep
2 middelgrote eieren - 1½ eetlepel zonnebloemolie - 300 gram Hollandse roerbakgroenten - 40 gram kerriepasta Tikka Masala - 200 gram kikkererwten in blik - ½ liter water - 1 groentebouillontablet - 62½ ml sour cream - 50 gram pappadum naturel

1. Kook de eieren in ca. 8 minuten hard. Verhit in een braadpan de olie en bak de roerbakmix al omscheppend ca. 2 min. Voeg de kerriepasta toe en laat ca. 1 minuut zachtjes laten koken.
2. Laat de kikkererwten uitlekken. Voeg het water, de kikkererwten en de bouillontabletten toe. Breng aan de kook en laat ca. 5 min. sudderen. Pel de eieren en snijd in blokjes. Schep de sour cream en de eieren door de soep. Serveer de soep met de pappadums.

Bovenstaande maaltijden zijn natuurlijk maar enkele tips, op het internet vind je nog veel meer gerechten die je in een handomdraai klaar maakt. In onderstaande video neemt deeltijdstudent Bo jou mee in haar keuken waar ze één van de gerechten bereid. 

Gerelateerde artikelen

Open avonden1.jpg Event

Open avond deeltijd: walk & talk

3 november 2021 Diverse locaties
Open avonden1.jpg Event

Open avond deeltijd: online voorlichtingen

27 oktober 2021 Online event
running-4782722_1920.jpg Studentenleven

Blijf fit naast je werk en studie, deze opties zijn er