Yessie liep traineeship bij Saxion-lectoraat Mechatronica: ‘Een absolute meerwaarde’
Studentenleven

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Het Fast Forward-programma heeft door de jaren heen zijn waarde wel bewezen. Tal van trainees vonden tijdelijk of soms zelfs permanent onderdak bij bedrijven in en buiten de regio. Maar het is ook mogelijk een traineeship binnen Saxion te doen. Yessie Sijtsma werkte de afgelopen maanden voor het lectoraat Mechatronica. “Ze was voor ons een absolute meerwaarde”, aldus lector Abeje Mersha.

Het lectoraat Mechatronica groeit snel. Er wordt gewerkt aan tal van nieuwe ontwikkelingen. Toch bleef de communicatie vanuit het lectoraat soms achter. Daarom werd er vorig jaar bij Fast Forward een vacature uitgezet voor een trainee die als communicatiemedewerker aan de slag zou gaan. “Voor ons was het de eerste keer dat we voor een trainee kozen”, zegt Abeje. “Het Fast Forward-programma klonk interessant. We stonden open om te kijken wat de toegevoegde waarde voor ons zou kunnen zijn. Bovendien wilden we helpen om studenten professionele ervaring op te laten doen, ze een kans te geven.”

Yessie reageerde op de vacature. Ze werd uitgenodigd voor een gesprek en werd niet veel later aangenomen door het lectoraat Mechatronica. Daardoor bevond ze zich ineens in de wereld van robots en drones. Heel wat anders dan Tourism Management, de studie de ze volgde. “Maar de onderzoeksgroep klonk interessant”, zegt Yessie. “Ze groeiden snel en er werd veel ontwikkeld. Ik vond het bovendien fijn om mijn eerste traineeship binnen Saxion te doen. Zij kennen Fast Forward, waardoor je het niet helemaal hoeft uit te leggen en te promoten. Het was voor mij een mooie start.”

Website en LinkedIn

Tijdens haar traineeship was Yessie verantwoordelijk voor de communicatie. In negen maanden tijd zorgde ze er onder meer voor dat de website van het lectoraat een nieuwe uitstraling kreeg. Ook zette ze een LinkedIn-pagina op. “De website liep erg achter. Er stond allerlei informatie door elkaar. Soms in het Nederlands, soms in het Engels. Ook stond er informatie op van een paar jaar terug. Ik kreeg als opdracht mee een nieuwe lay-out te maken en toe te passen. Dat is gelukt. De website is nu een stuk overzichtelijker.”

“Daarnaast heb ik een LinkedIn-account aangemaakt voor het lectoraat en daar content voor geschreven”, vervolgt Yessie. “De laatste ontwikkelingen binnen het lectoraat zijn op die pagina te zien. Ik ben bij nul begonnen, maar aan het eind van mijn traineeship hadden we 400 volgers. Het is in mijn ogen ook een interessante pagina geworden om te volgen.”

Gegroeid

Yessie verrichte verder, in samenwerking met de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion, de nodige PR-werkzaamheden voor het lectoraat en schoof aan bij interviews. En toen lector Abeje Mersha werd genomineerd voor de Prins Friso Ingenieursprijs zorgde zij voor de promotie daarvan. Het geeft de veelzijdigheid van de werkzaamheden aan en hoe breed trainees inzetbaar zijn. “Yessie heeft het ook erg goed gedaan”, vindt Abeje. “Het is een understatement als ik zeg dat we ontzettend tevreden zijn met haar werk. We zijn blij met haar resultaten voor het lectoraat, maar ze is persoonlijk in korte tijd ook ontzettend gegroeid. Dat geeft mij heel veel voldoening.”

Zelf kijkt Yessie met een voldaan gevoel terug op het traineeship bij Saxion. “Ik heb een duidelijker beeld gekregen van wat ik leuk vind en wat minder leuk. Ook heb ik geleerd wat ik qua communicatie fijn vind. Ik kreeg soms bijvoorbeeld geen reactie op mails. Ik heb met mijn coach overlegd hoe ik daar het beste mee om kon gaan. Uiteindelijk ben ik het gesprek aangegaan met de persoon die niet terugmailde. Zo heb ik geleerd grenzen aan te geven. In de negen maanden bij Saxion ben ik een stuk zelfverzekerder geworden. Ik heb er veel over mezelf geleerd. Dat neem ik mee naar mijn tweede traineeship.”

Zo was het traineeship van grote waarde voor Yessie, terwijl zij ook voor het lectoraat Mechatronica een meerwaarde bleek te zijn. “Het lectoraat had niemand op communicatie. Nu kregen ze iemand die er met een frisse blik naar keek en met nieuwe ideeën kwam. Een gemotiveerd iemand die zich volledig focust op de communicatie. Het lectoraat heeft daardoor stappen gemaakt. Toen ik wegging heb ik mijn werkzaamheden ook overgedragen aan iemand die in vaste dienst kwam”, zegt Yessie.

Meerwaarde

Hoewel de functie van Yessie inmiddels dus is ingevuld, betekent dat niet dat het lectoraat Mechatronica niet op zoek is naar nieuwe trainees. Na de zomer hoopt Abeje dat hij weer een trainee mag begroeten. Hij kan de overige academies en lectoraten dan ook aanraden om een trainee-opdracht in te dienen bij Fast Forward, want het heeft het lectoraat Mechatronica veel opgeleverd. “Yessie is voor ons echt een meerwaarde gebleken. We zijn ontzettend blij met haar inbreng. Zozeer zelfs, dat we Fast Forward gepromoot hebben binnen ons netwerk. Door ons enthousiasme is er ook vanuit ons netwerk interesse ontstaan in het traineeship.”

Is Fast Forward wat voor jou?

Meer info
Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.