Solar Team Twente houdt generale repetitie voor compleet nieuwe race

Solar Team Twente houdt generale repetitie voor compleet nieuwe race

Leestijd Minuten

Studententeam Solar Team Twente is dit weekend op Vliegbasis Deelen om met zonneauto RED Horizon voor te bereiden op de Solar Challenge Morocco: het alternatieve kampioenschap voor zonneauto's. Vanaf 25 oktober racen de studenten 2500 kilometer door de Sahara, mits de coronasituatie dat toelaat.

De tweejaarlijkse racesimulatie waarin het solarteam zich klaar maakt voor de race is dit jaar anders dan anders. Waar het team zich voorheen voorbereidde op een race in Australië, bereiden de studenten zich dit maal voor op de Marokkaanse race met nieuwe reglementen en omstandigheden.  "De race werkt dit jaar met etappes in plaats van vaste racetijden, bovendien zal de zonneauto hoogtemeters tot 1900 meter moeten trotseren" aldus teamleider Colin van Laar.

Tijdens de simulatie staat veiligheid en efficiëntie voorop. De organisatie van de simulatie, bestaande uit oud-team leden, haalt alles uit de kast. "We houden rekening met alle scenario's. Hoe garandeer je veiligheid wanneer de zonneauto een technisch defect heeft? En wat doe je als er bijvoorbeeld een kameel op de weg loopt vlak voor je zonneauto?" aldus Tom Kooyman, hoofd van de organisatie.

Na de eerste dag van de simulatie is het team tevreden. "De racesimulatie is een weekend waarin leren centraal staat. De dag verliep zeker niet vlekkeloos, maar het team heeft een steile leercurve laten zien en dat is veelbelovend!" vertelt raceleider Thomas Jansink. Het team heeft nog enkele weken in Nederland om goed voorbereid naar Marokko te vertrekken.

Foto boven artikel: Jerome Wassenaar