Klaas Kan Alles

Saxion-snuffeldrone en -blusrobot te zien in tv-programma Klaas Kan Alles

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Op 18 september aanstaande laten Saxion-onderzoekers Michiel Beukers en Roy de Kinkelder in het tv-programma Klaas Kan Alles zien hoe een snuffeldrone en een blusrobot met 3D-bril kunnen helpen om snel en veilig een brand te blussen. Roy: “We vinden het belangrijk dat kinderen zo ook zien hoe je met een technische opleiding de wereld slimmer en veiliger kunt maken.”

Samen met presentator Klaas van Kruistum en zijn team stonden Michiel Beukers en Roy de Kinkelder afgelopen juni op de Safety Campus in Enschede. De oude vliegbasis is nu een test- en trainingscentrum, waar hoofdzakelijk de brandweer oefent. Nu diende de plek als filmset voor het kinderprogramma Klaas Kan Alles. In het populairwetenschappelijke programma draait alles om het vervullen van opdrachten, vaak met hulp van nieuwe technieken. Voor de uitzending van 18 september klopte KRO-NCRV bij Saxion aan, want hoe werken nu eigenlijk nieuwe en slimme brandweer-tools als een snuffeldrone en een blusrobot met 3D-bril?

Snuffeldrone: ramen en deuren sluiten

Voor Michiel Beukers (lectoraat Advanced Forensic Technology) en Roy de Kinkelder (lectoraat Mechatronica) was het interessant om aanwezig te zijn bij de opnames. Er komt heel wat kijken bij het  maken van een televisie-item van vijf tot tien minuten, vertellen ze. “Zelf heb ik de opnames met de snuffeldrone begeleid,” zegt Michiel. “Vanuit Saxion en Tech For Future hebben we deze drone samen met de Brandweer en de Veiligheidsregio Twente ontwikkeld.” De drone bevat een combinatie van sensoren. Hij kan tijdens een brand, al vliegend in de rookwolk, meten of en welke giftige gassen er vrij komen, legt hij uit.“ Zo kan de Brandweer direct advies uitbrengen of omwonenden ramen en deuren moeten sluiten. De drone geeft live-informatie en stelt ons door een camera in staat om direct mee te kijken.”

We hebben een container in brand gestoken, om het concept goed uit te kunnen leggen. Aan kinderen vertellen we dat je de drone kunt vergelijken met een snuffelhond die geuren oppikt.

Michiel Beukers
Saxion-onderzoeker Michiel Beukers over de opnames met de snuffeldrone voor het programma Klaas Kan Alles

Blusrobot brengt brandend gebouw in kaart

Roy de Kinkelder legde vervolgens uit hoe een blusrobot de brandweer helpt om sneller en veiliger te werken. “Door de pers-aandacht die ons Firebot-project kreeg, kwam de redactie van Klaas Kan Alles uiteindelijk via de Brandweer Amsterdam-Amstelland weer bij Saxion terecht. Wij hadden een prototype om te laten zien.” De blusrobot, die ook al op verschillende plekken in Nederland ingezet wordt, is een op afstand bestuurbare auto waarop een camera is gemonteerd. De robot kan dichtbij of zelfs in een brandend gebouw de situatie in kaart brengen.

3D-beeld maken met behulp van een VR-bril

Toch klinkt dat eenvoudiger dan het is, legt Roy uit: “In een brandend gebouw is het donker en natuurlijk is er sprake van enorme rookontwikkeling. Met sensoren, een geavanceerde warmtebeeldcamera en infrarood-techniek lukt het om een beeld te krijgen van de situatie in het gebouw. Dat 2D-beeld van een monitor hebben we vervolgens tot een 3D-beeld gemaakt. Daarvoor hebben we het beeld van twee veschillende camera’s gekoppeld aan de linker en rechter monitor van een VR-bril. Vervolgens doen je hersenen het werk om diepte te zien. Zo kan een brandweerman op afstand zich met een control unit via de blusrobot in het gebouw oriënteren. Klaas gaat dat tijdens de uitzending zelf ervaren. In de toekomst willen we al rijdend met de robot een 3D-kaart gaan maken van het gebouw.”

Veel meiden en jongens hebben op jonge leeftijd een droom om later bij de brandweer te werken. We hopen dat ze door zo’n programma zien wat ze daarin later zelf, met een technische studie, kunnen bedenken, maken en bereiken.

Roy de Kinkelder
Saxion-onderzoeker Roy de Kinkelder over de opnames met de blusrobot voor het programma Klaas Kan Alles
Klaas Kan Alles Snuffeldrone.jpg Roy de Kinkelder met de blusrobot.jpg

Kiezen voor een technische studie

Michiel en Roy vonden het een leuke ervaring om de door Saxion en partners ontwikkelde tools in het tv-programma te demonstreren. Belangrijk vonden ze het ook. Roy: “Veel meiden en jongens hebben op jonge leeftijd een droom om later bij de brandweer te werken. Door het programma kunnen ze zien hoe techniek ook in dat beroep, maar eigenlijk overal bijdraagt aan ons dagelijks leven. Van een smartphone tot een blusrobot: overal komt techniek bij kijken. Technologie maakt ons leven handiger, slimmer en vaak veiliger. We hopen dat veel meiden en jongens door zo’n programma zien wat ze daarin later zelf, met een technische studie, kunnen bedenken, maken en bereiken. Alleen daarom vonden we het al waard om onze bijdrage vanuit Saxion te leveren.”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.