Sascha.jpg

Sascha loopt stage bij Deventer Ziekenhuis: 'De dynamiek is heel leerzaam'

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Sascha Geerling studeert Integrale Veiligheidskunde en loopt stage bij Ziekenhuis Deventer op de afdeling bedrijfshulpverlening. Ze houdt zich bezig met de veiligheid van het ziekenhuis en doet onderzoek naar de brandveiligheid op verschillende afdelingen. “Het is een grote organisatie met een grote verantwoordelijkheid om het zo veilig mogelijk te houden.”

Hoi Sascha, welke opleiding volg je precies en wat houdt deze opleiding in?

“Ik zit momenteel in het derde jaar van de opleiding integrale veiligheidskunde. Ik vind het een brede opleiding waarbij je leert over verschillende onderwerpen. Hierbij kan je onder andere denken aan strafrecht en bestuursrecht, (jeugd)criminaliteit, veiligheid bij evenementen, veiligheid in de organisatie en risicomanagement. Omdat het zo’n brede opleiding is kan je later bij verschillende organisaties terecht komen.”

Je loopt stage bij Ziekenhuis Deventer, wat doe je daar precies?

“Tijdens mijn stage loop ik mee met de hoofd-Bedrijfshulpverlening. Zij is de crisis coördinator binnen de afdeling. Daarnaast heb ik de opdracht gekregen om een continuïteitsplan te maken voor de spoedeisende eerste hulp. Dit houdt in dat als bijvoorbeeld de ICT of de medische gassen uitvallen de afdeling aan de hand van het continuïteitsplan weet wat zij moeten doen. Daarnaast neem ik deel aan BHV-trainingen en ontruimingsoefeningen en bereid ik deze voor. Ook loop ik brandveiligheidsrondes om te kijken of alles voldoet aan de eisen.”

Waarom wilde je hier graag stagelopen?

“De dynamiek in een ziekenhuis leek mij erg leuk. Het is een grote organisatie met een grote verantwoordelijkheid om het zo veilig mogelijk te houden. Je hebt in een ziekenhuis te maken met allerlei verschillende mensen. Zo zijn er ook mensen die niet zelfredzaam zijn. Hier moet rekening mee worden gehouden als er brand uitbreekt. Als er een brand uitbreekt, komt er veel meer bij kijken dan ontruimen. De medische gassen bijvoorbeeld, sommige patiënten kunnen hier niet zonder mee, en daar moet je voorbereid op zijn.”

Wat hoop je er te leren?

“Op school staat alles beschreven in de boeken, maar wat is de veiligheid nu daadwerkelijk in de praktijk? En wat komt hier allemaal bij kijken? Naast dat ik daar kennis van op doe, wil ik mijzelf ook ontwikkelen op dit gebied en hier meer over leren.”

Wat zijn je verantwoordelijkheden?

“Ik houd me bezig met mijn eigen taken en opdrachten voor school. Daarnaast loop ik mee met mijn stagebegeleider. Afgelopen week vond er ’s middags een oefening plaats, waar verschillende afdelingen binnen het ziekenhuis aan mee deden. Het ging hierbij om een grootschalig ongeluk. Het was erg leerzaam om hier onderdeel van te zijn. Volgende week staat er een bijeenkomst gepland over hoe een organisatie crisis coördinatoren het beste kan opleiden. Kortom, elke dag ziet er weer anders uit.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Ik denk dat ik de afwisseling het leukste vind. Je zit niet een hele dag achter de computer, maar ik ga ook mee naar afspraken en oefeningen. De collega’s zijn erg open en zijn in staat om je alles te leren, geen vraag is te veel.”

Waar zie je jezelf later werken?

“Wat ik na mijn studie wil gaan doen weet ik echt nog niet. Er zijn meerdere banen die mij heel leuk lijken. Een stage zie ik als een kans om erachter te komen wat ik wel en niet leuk vind. Ik weet wel dat ik graag afwisseling wil hebben in mijn baan. Ik ben niet de persoon die de hele dag op kantoor achter een computer zit.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Ik zou zeggen: geef de moed niet op. Het is niet altijd even makkelijk om een stageplek te vinden. Nu heb ik het geluk gehad dat ik snel een plek had, maar helemaal in de ‘coronatijd’ was het voor sommige studenten echt niet makkelijk om een stageplek te vinden. Blijf door zoeken naar een plek die je leuk vindt en die bij jou past.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.