Laura.jpg
Onderwijs

Laura liep stage bij politie-eenheid Amsterdam en deed onderzoek naar online seksueel geweld

Vorig jaar pleegde een 13-jarig meisje zelfmoord nadat een er een seksvideo van haar werd verspreid. Laura Waanders studeert Integrale veiligheidskunde en deed in Amsterdam Zuid-Oost onderzoek naar de problematiek van online seksueel geweld. “Ik heb slechte dingen gezien, maar het leven in de Bijlmer zorgt ook voor saamhorigheid en zorgzaamheid onder mensen.”

Hoi Laura, waar heb je stagelopen?

“Ik heb van september tot februari stagegelopen bij de politie-eenheid Amsterdam en dan specifiek in het team Zuid-Oost Bijlmermeer, dus vooral in de Bijlmer. Ik deed daar een onderzoek naar online seksueel geweld en sextortion (chantage of afpersing met een seksueel getinte afbeelding, red.). Uiteindelijk paste dat goed bij deze regio omdat er vorig jaar een meisje uit de Bijlmer zelfmoord heeft gepleegd nadat haar seksfilmpje was uitgelekt. Dat meisje was 13, dus dat was een shock voor de hele buurt. Haar verhaal wordt uitgelegd in een video. Ook uit de schandalen rondom Bilal Wahib en The Voice blijkt dat dit onderwerp erg actueel is.”

Wilde je specifiek in de Bijlmer stagelopen?

“Ik wilde heel graag stagelopen bij de politie Amsterdam. Dat hoefde niet per se in de Bijlmer, maar uiteindelijk ben ik daar wel heel blij mee. Veel mensen hebben een oordeel over die buurt en nu heb ik echt de bewoners leren kennen. Er zijn 140 verschillende culturen in één buurt, ik wilde heel graag zien hoe de mensen met elkaar omgingen. Want wat ik normaal vind, hoeft daar niet normaal te zijn. Iets normaal vinden is heel subjectief.”

Hoe zag een dag op jouw stage eruit?

“Ik moest minimaal de helft van mijn stageperiode bezig zijn met mijn onderzoek, uiteindelijk was dat leidend voor mij. Ik ging overal mee naar toe, bijvoorbeeld naar een tienerclub en praatbijeenkomsten met als aanleiding mijn onderzoek. Daar vroeg ik bewoners naar hun ervaringen. Ik ging ook wel eens mee met de noodhulp, zoals ook te zien bij de programma’s Bureau Hofstad en Bureau 040 van Ewout Genemans. Ook liep ik een dagje mee met de zedenpolitie en de recherche. Ik kwam dus eigenlijk overal, met mijn onderzoek als insteek.”

Wat heeft het meeste indruk op jou gemaakt?

“Ik ging mee naar een praatbijeenkomst, met kinderen van 10 tot 12 jaar. Ik schrok er best wel van dat deze kinderen zich zo onveilig voelde. Als je daar aan een kind vraag 'wat doe je met een mes?', zullen de kinderen vaker zeggen steken dan koken. Wat ook veel indruk op me maakte was de armoede. Het zijn geen sloppenwijken, maar als je met je hele familie in een flat woont, houdt het niet over. Bij de tienerclub vertelde een jongetje van 10 me ook dat hij rond 17.00 al niet meer over straat durfde uit angst voor drillrapgroepen. Ik vind het heel lastig wat ik ervan moet vinden. Er zijn al veel slechte verhalen over de Bijlmer en ik heb ook slechte dingen gezien, maar aan de andere kant zijn de buurtbewoners heel zorgzaam en wilde iedereen me alles vertellen. Ik heb echt geleerd dat waar mensen minder hebben, er meer saamhorigheid is.

Waarom wilde je graag stagelopen bij de politie?

“Heel vroeger wilde ik rechten gaan studeren. Ik ging van de havo naar het mbo en daar heb ik Juridisch gedaan. Zo liep ik 10 maanden stage in de rechtbank van Overijssel, daar zag ik hoe dat allemaal werkte. Ik zat op het team familie en jeugd, die zittingen gingen vooral over uit huisplaatsingen. Daar had je ook de parketpolitie, die gedetineerde naar de zitting brengt, toen heb ik daar een dagje meegelopen. Zo kwam ik erachter dat de politie me heel erg aansprak. Ik ben er ook tijdens mijn stage achter gekomen hoe groot het netwerk van de politie is. De politie heeft autoriteit en zo zijn heel veel organisaties snel bereid om te helpen. Ook op straat merk je dat mensen heel erg reageren op de aanwezigheid van de politie terwijl dat ook gewoon mensen zijn, dat vond ik heel apart. Later zou ik ook graag bij de politie willen werken, het liefst bij de recherche.”

Hoe ben je terecht gekomen bij deze stage?

“Tijdens de opleiding Integrale Veiligheidskunde heb je elk halfjaar een project voor een organisatie. Ik heb dat een keer gedaan voor de Politie Academie en voor de Politie Hengelo. Ik wilde graag bij een grote politie-eenheid, dus daarom besloot ik dat in naar Amsterdam wilde. Toen heb ik de opdrachtgevers van de politieprojecten benaderd en zij hebben via via weer allemaal mailtjes gestuurd, zo kwam ik bij deze eenheid terecht!”

Wat zijn jouw tips voor andere voor het vinden van een stage?

“Ik heb dus zelf mijn stage via via, dus dat zou ik zeker als tip geven. Gebruik je netwerk, ga netwerken tijdens projecten en gastcolleges. Voeg die mensen toe op LinkedIn, of ga een praatje met ze maken. Ook is het goed om meerdere bedrijven te benaderen. Ik heb heel veel instanties en organisaties benaderd, uiteindelijk kreeg ik lang niet overal reactie op, maar als je het niet probeert lukt het sowieso niet.”