Onderwijs

Tim bracht tijdens z’n stage de gevaren van een buurtbatterij in kaart: ‘Er moet meer aandacht voor komen’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Tim van den Berg zit in het derde jaar van zijn studie Integrale Veiligheidskunde. Binnen Royal HaskoningDHV heeft hij onderzoek gedaan naar wetgeving rondom batterijen en de opslag in woonwijken. “De meeste duurzame energiebronnen zijn opkomend en dat brengt heel veel gevolgen met zich mee, die nog niet veel zijn onderzocht. Daarom vind ik het vakgebied ook heel interessant.”

Hoi Tim, welke studie volg je en wat houdt je studie in?

“Ik volg de studie Integrale Veiligheidskunde. Bij Integrale Veiligheidskunde leer je organisaties met elkaar te verbinden. Je zoekt naar mogelijkheden, zodat mensen veilig kunnen wonen en werken. Je leert hoe je de veiligheid binnen organisaties kan verbeteren. Ik heb stage gelopen rondom het thema omgevingsveiligheid.”

Wat kan een voorbeeld zijn van een omgevingsveiligheid?

“Bij omgevingsveiligheid gaat het om de risico’s van het gebruik en transport van gevaarlijke stoffen. Bijvoorbeeld de risico’s die een giftrein met zich meebrengt voor de omgeving. Bij omgevingsveiligheid gaat het altijd om de belangen van de mensen. Vaak speelt het een grote rol binnen overheidsinstanties. Als veiligheidsexpert speel je dan de rol van een adviseur en help je ze met de problemen waarbij omgevingsveiligheid een rol speelt.”

Je hebt stage gelopen bij Royal HaskoningDHV, hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik ben eigenlijk gaan googelen naar interessante bedrijven die advies geven op het gebied van veiligheid. Zo kwam ik uit bij verschillende grote bedrijven die dat doen en heb ik via LinkedIn de manager van de veiligheidsgroep van Royal HaskoningDHV benaderd. Ze belde me, ik ging op gesprek en toen was het eigenlijk al rond: ik mocht stage lopen bij Royal HaskoningDHV!”

Wat was de reden dat het goed voelde binnen Royal HaskoningDHV?

“Ik vond het heel fijn - ook toen ik de manager via LinkedIn benaderde - dat het voelde alsof we van gelijk niveau waren. Ik had niet het idee dat ik met de baas aan het praten was. En eigenlijk verliep het contact met iedereen binnen het bedrijf op die manier. Ze hebben heel veel kennis en vinden het daarom alleen maar leuk dat een stagiair het vak komt leren. Ik kreeg gelijk een leuke opdracht en mocht overal meekijken.”

Tim onderzocht of de bestaande richtlijnen voldoende waren om batterijen veilig neer te zetten in woonwijken

Wat waren je werkzaamheden binnen het bedrijf?

“Ik heb gewerkt met verschillende collega’s. Ze geven advies over allerlei veiligheidsvraagstukken en vergunningsaanvragen van fabrieken die zich willen vestigen. Ik heb onderzoek gedaan naar energieopslag binnen de woonwijken via batterijen. Wat de invloed is als er een buurtbatterij in een woonwijk komt en of dat een gevaar vormt voor de mensen die in die wijk wonen.”

Interessant onderzoek, want je zou niet zo gauw aan de gevolgen ervan denken.

“Het onderzoek is ook redelijk nieuw. De meeste duurzame energiebronnen zijn opkomend en dat brengt veel gevolgen met zich mee, die eigenlijk nog niet heel veel zijn onderzocht. Daarom vind ik het vakgebied ook heel interessant. Dat merkte ik ook tijdens mijn stage. Jij bent aan het leren, maar uiteindelijk doe je onderzoek voor mensen die ook leren van jouw onderzoek. Het is leuk dat je iets toevoegt aan een organisatie en iets nieuws kan ontdekken.”

Wat kwam uit het onderzoek?

“Ik heb een inventariserend onderzoek gedaan. Ze zijn nu bezig met de wetgeving over batterijen. Ik heb de bestaande richtlijnen geanalyseerd en gekeken of het voldoende was om de batterijen veilig neer te zetten in de woonomgeving.”

Wat was de uitslag van jouw onderzoek?

“Uiteindelijk is eruit gekomen dat er bepaalde scenario’s zijn, zoals het vrijkomen van giftige stoffen, waar op dit moment niet genoeg maatregelen voor zijn wat betreft de veiligheid. Mijn aanbeveling was daarom ook dat daar meer aandacht voor moet komen. Bijvoorbeeld dat er een x-aantal meter tussen de batterijen en een woning moet staan.”

Had je van tevoren bepaalde doelen gesteld aan je stage?

“Ik wilde mezelf verbeteren en kijken hoe ik mezelf neer zou zetten binnen zo’n grote en professionele organisatie. Mijn ontwikkeling als professional was mijn grootste doel.”

Heb je nog tips voor studenten die ook een stage moeten vinden?

“Gewoon doen en durven! Je moet de vraag durven te stellen. Zoek naar bedrijven die je interessant vindt. Als stagiair heb je niks te verliezen. LinkedIn is zo makkelijk en laagdrempelig. Stuur mensen die je interessant vindt een bericht of een connectieverzoek. En als ze niet reageren, ga je door naar de volgende interessante professional. Nee heb je en ja kun je krijgen.”

Wil jij ook werken aan veiligheid?

Lees meer over Integrale Veiligheidskunde!
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.