Twents studententeam kwalificeert zich als vierde in Solar Challenge Morocco

Solar Team Twente kwalificeert zich als vierde in Solar Challenge Morocco

Leestijd Minuten

Solar Team Twente kwalificeerde zich vandaag als vierde bij het Stade Adrar in Agadir voor Solar Challenge Morocco. Met zonneauto RED Horizon behaalde ze een rondetijd van 2:30 minuten. Het solarteam uit Twente start daarmee als vierde van de zeven teams in de race voor zonneauto’s in Marokko die op maandag 25 oktober van start gaat. Het team uit Groningen heeft de snelste rondetijd, en mag daarmee als eerste van start in de challenge.

Spannend moment

Coureur Paul Heineman reed de kwalificatie vandaag en is tevreden over het resultaat. “Ik vond het een eer maar ook ontzettend spannend om de kwalificatie te rijden. Het resultaat is naar verwachting, waardoor we morgen een mooi moment hebben om te starten.”
Positief gestemd

Thomas Jansink, de raceleider is positief gestemd over de uitslag en legt uit dat dat de uitslag weinig invloed heeft op de race. Hij verwijst hierbij naar de andere opzet van de race ten opzichte van de voormalige race in Australië. “In Solar Challenge Morocco, zijn er etappes met een vaste start en finish, een concept  dat vergelijkbaar is met de Dakar Rally. Het team dat de totale afstand in de kortste tijd aflegt, wint. Hierdoor maakt de startpositie dit jaar minder uit dan in vorige jaren en zou je er zelfs een tactisch voordeel uit kunnen halen door later te starten.”

Technische keuring

De kwalificatie bestond niet alleen uit het rijden van een zogenoemde hot lap, maar ook uit een technische keuring. RED Horizon werd dit weekend succesvol getest op veiligheid en de mate waarin de reglementen zijn nageleefd. “We moesten bijvoorbeeld een achtvormig parcours rijden om te laten zien dat we de vereiste draaicirkel kunnen behalen. Stabiliteit is natuurlijk geen overbodige luxe als je door de bergen gaat racen. We zijn met vlag en wimpel geslaagd en zijn klaar om morgen veilig en wel van start te gaan!”

Over Solar Challenge Morocco

Maandag 25 oktober begint Solar Challenge Morocco 2021. In deze rallyrace moeten de zonneauto’s in vijf etappes verspreid over vijf dagen ruim 2.500 kilometer door de diverse Marokkaanse landschappen afleggen. De opzet verschilt dit jaar van de inmiddels bekende race in Australië. In de Bridgestone World Solar Challenge (3.000 kilometer) starten de teams op het punt waar ze de voorgaande dag eindigden. In Marokko zijn er etappes met een vaste start en finish, een concept dat vergelijkbaar is met de Dakar Rally. Het team dat de totale afstand in de kortste tijd aflegt, wint. Tijdens Solar Challenge Morocco strijdt het Twentse studententeam tegen teams uit onder andere Groningen, Delft en Leuven. De race start en eindigt in havenstad Agadir en gaat vooral door het zuidelijk deel van Marokko. Vrijdag 29 oktober is de finish bij Stade Adrar in Agadir.

Foto: Jerome Wassenaar