Jorieke
Onderwijs

Alumnus Jorieke werkt bij familiebedrijf Zuivelhoeve: ‘Als ik mijn zus of vader voorbij zie hobbelen, geeft dat veel vreugde’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Jorieke Roerink studeerde in 2013 af aan de opleiding Bedrijfskunde. Ondertussen werkt ze twee jaar in het familiebedrijf dat haar ouders veertig jaar geleden begonnen: Zuivelhoeve. “Ik vind het heel erg leuk om te werken met mijn familie, dat is echt wel uniek.”

Hoi Jorieke, welke opleiding heb je gevolgd bij Saxion?

“Ik heb de opleiding Bedrijfskunde (toen nog Bedrijfskunde / Management, Economie en Recht) gevolgd, dezelfde opleiding als mijn vader en zus. Dat was soms wel bijzonder, dan had ik dezelfde docent als mijn vader. Een keer werd ik tijdens een tentamen helemaal apart gezet omdat mijn vader wel eens spiekte. Ik koos voor deze opleiding omdat ik nog helemaal niet goed wist wat bij mij paste en deze opleiding is erg breed.”

Waar werk je nu?

“Ik werk sinds twee jaar bij ons familiebedrijf Zuivelhoeve. Dit jaar bestaat Zuivelhoeve veertig jaar. Hiervoor heb ik bij L’Oreal en Riedel - van Appelsientje, Dubbelfris en Coolbest - gewerkt. Sinds jongs af aan zijn wij met het hele gezin betrokken bij het bedrijf: werk en privé is gewoon één hier. Onze ouders lieten ons heel vrij in wat we zelf wilde doen. Samen met mijn broer en zus hebben we toch allemaal besloten dat we graag het familiebedrijf wilde voortzetten tot een waardig generatiebestendig bedrijf.”

Waarom werk je dan pas twee jaar bij Zuivelhoeve?

“Door corona was het soms onzeker of winkels wel of niet mochten openblijven. Daarnaast vonden mensen het in de eerste lockdown ook wel spannend om naar de winkel te gaan. Toen ging Zuivelhoeve op zoek naar een manier om toch de producten te kunnen verkopen. Zo kwam het idee voor een webshop. Niet één grote webshop, maar voor elke Zuivelhoeve-winkel een eigen webshop. Wij beheren het platform en daar werden 76 webshopjes aan gekoppeld. Wij geloven in de kracht van de lokale ondernemer en wij wilden geen concurrent worden van die ondernemers. Er werkte alleen nog niemand bij Zuivelhoeve die daar echt affiniteit mee had. Dat was voor mij het goede moment om in te stappen.”

Jorieke vindt het leuk om met haar familie én met haar collega's te werken

Wat is dan nu je functie bij Zuivelhoeve?

“Dat is bij een familiebedrijf altijd een beetje ingewikkeld, haha. Mijn functie is marketing- en salesmanager, maar eigenlijk probeer ik steeds meer alle interne processen naar mij toe te trekken, zodat mijn moeder weer meer tijd krijgt om te doen wat zij heel leuk vindt. Dat is iets minder achter haar bureau en weer meer op de plek waar het ooit begon: in de winkel.”

Hoe is Zuivelhoeve ooit begonnen?

“Mijn ouders zijn 40 jaar geleden met de Zuivelhoeve begonnen. Ze zijn allebei van boerenkomaf: allebei kwamen ze van een boerderij met koeien. Toen gingen ze nadenken wat ze met al die melk konden maken. Zij geloofden dat hun toekomst niet lag in meer melken, maar zorgen dat je de melk beter verwaard krijgt naar de consument. Dus door er lekkere dingen van te maken. Zo begonnen ze een boerderijwinkel, zoals wel meer mensen in die tijd. Alleen veel andere boeren zagen dit als bijverdiensten, terwijl mijn ouders dit echt als hun hoofdinkomsten zagen. Mijn vader ging van de melk lekkere dingen maken en mijn moeder ging dat verkopen. Dit groeide uit tot wat het bedrijf nu is: een zuivelmakerij waar onder andere de lekkerste yoghurt en vla wordt gemaakt, met daarnaast nog 76 franchisewinkels verspreid door heel Nederland.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik vind het heel erg leuk om te werken met mijn familie, dat is echt wel uniek. Elke dag als ik mijn zus of vader voorbij zie hobbelen, geeft me dat heel veel vreugde. Hetzelfde geldt voor de collega’s die al vele jaren werkzaam zijn bij ons bedrijf: die kennen mij al sinds ik een baby was. Daarnaast vind ik het prachtig dat wij met zulke mooie producten mogen werken. Bij al onze producten staat kwaliteit en smaak hoog in het vaandel. Ook vind ik het leuk dat we heel erg creatief mogen zijn. Ik mag elke dag weer nadenken hoe ik de lekkerste producten bij de consument krijg. We zijn een erg platte organisatie, dus we staan ook dicht bij onze ondernemers. Elke keer als iemand met een idee komt, kunnen we zeggen: dat gaan we doen.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Overal is werk in te vinden en een carrière in maken, maar het allerbelangrijkste is dat je iets doet wat je heel erg leuk vindt. Dat is misschien makkelijk gezegd van iemand die nu op z’n plek zit, maar het is ook goed om er eerst achter te komen wat je niet leuk vindt. Als je begint met erachter komen wat niet bij je past, kom je steeds dichterbij wat wel bij je past. Mij heeft het ook heel erg geholpen om mijn stage goed uit te kiezen. Ik heb stagegelopen bij Johma en daarna bij Unilever en dat heeft mij wel geholpen in de richting die ik op wilde. Een stage is een mooi moment om iets anders te proberen dan je misschien dacht en zo kom je erachter of iets wel of niet bij je past. Tijdens je studietijd mag je echt meer fouten maken dan je op dat moment misschien denkt. Als je iets doet, moet je er ook echt voor gaan en zorgen dat je de beste daarin wordt.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.