Anka Mulder
Corporate

Anka Mulder blikt vooruit: ‘Studenten zijn het échte goud van Saxion’

De oliebollen zijn op, de kerstboom is afgetuigd en de (online) colleges zijn weer begonnen. Dat kan maar één ding betekenen: het nieuwe jaar is aangebroken. Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur, blikt vooruit en hoopt dat in 2022 het belang van de studenten voorop wordt gesteld.

“De belangrijkste stip op de horizon ligt wat mij betreft dichtbij, namelijk zo snel mogelijk het heropenen van het hoger onderwijs in z’n volledige vorm. Praktijkonderwijs en toetsen vinden nog wel plaats in de gebouwen en ook studenten die moeilijk thuis kunnen studeren, kunnen bij Saxion terecht, maar veel lessen zijn online. We kunnen niet wachten tot de hogeschool weer helemaal opengaat, zodat jullie alle mogelijkheden binnen het onderwijs volop kunnen benutten: stages, afstudeeropdrachten, samenwerken aan opdrachten. Maar vooral dat je elkaar weer ziet en elkaar weer in de ogen kunt kijken. Kortom, dat je elkaar weer kunt ontmoeten. Daar zit iedereen op te wachten. En ik ben dan ook blij met de geluiden dat het kabinet naar verwachting aankondigt dat het onderwijs weer open mag.

Tijdens de Opening Hogeschooljaar vertelde ik dat we onze cirkel van invloed zo groot mogelijk moeten maken. Maar hoe doe je dat als student? Toen ik studeerde, was er geen corona, dus ik vind het lastig om die vraag te beantwoorden. Ik denk dat veel studenten zelf het beste weten hoe ze dat kunnen doen. Wat ik vooral wel wil meegeven: jouw tijd komt écht nog wel. En als je denkt dat het je niet lukt, trek dan alsjeblieft aan de bel.

Anka Mulder over de oproep van de Nederlandse Vereniging voor psychiatrie aan het kabinet om de scholen te openen

Ik denk langzamerhand ook dat, bijvoorbeeld wat betreft de coronamaatregelen, studenten meer ruimte moeten krijgen. Ik wil dat jullie belang nu eens voorop wordt gesteld. Ik héb al hartstikke leuke dingen gedaan en héb al de nodige studentenfeesten gehad.

Afgelopen maandag werd het nieuwe kabinet beëdigd en met Robbert Dijkgraaf de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangesteld, die woensdag direct met onze studenten in gesprek ging. Wat ik van hem verwacht? In ieder geval veel aandacht voor het studentenwelzijn. Deze week heeft de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie een brief gestuurd naar het kabinet en het Outbreak Management Team, die onder meer gesteund werd door de Nederlandse mbo-instellingen, hbo-instellingen en universiteiten. Hierin geeft de vereniging aan hoe belangrijk het is voor studenten om na zo’n lange tijd weer naar school te kunnen. Deze brief onderschrijf ik als bestuurder van de Vereniging Hogescholen, als bestuursvoorzitter van Saxion en trouwens ook als moeder.

Voor het komende jaar heb ik me in ieder geval één ding voorgenomen: Saxion nog bekender maken voor de buitenwereld en ons netwerk versterken. Je ziet dat we daar al enorme stappen in hebben gezet, bijvoorbeeld aan het feit dat minister Dijkgraaf ons dus als allereerste hbo-instelling een digitaal bezoek komt brengen. Op de lange termijn willen we onder meer bijdragen aan de energietransitie, het voorkomen van corruptie in lokaal bestuur en het stimuleren van preventieve gezondheid. Dat doen we door middel van onderzoek, maar ook vooral via onze studenten. Want jullie zijn het échte goud van Saxion.”