Saxion opent het hogeschooljaar 2021 - 2022
Corporate

Opening Saxion Hogeschooljaar 2021-2022: ‘We moeten onze cirkel van invloed zo groot mogelijk maken’

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Het is als thuiskomen, want de hogeschool mag weer open. Maar nog niet iedereen kan en mag tegelijk aanwezig zijn, dus kiest Saxion voor een digitale opening van het hogeschooljaar, om toch samen die start te kunnen maken. In het Enschedese Wilminktheater blikken studenten, medewerkers en het College van Bestuur samen met het bedrijfsleven vooruit. Met Toekomstmuziek als thema staat niet alleen het nieuwe studiejaar centraal. Ook draait het om de vraag: waar werken we als Saxion over een langere periode naartoe? Hoe kijken we met elkaar naar de toekomst?

Honderden bezoekers zijn digitaal aanwezig bij de symbolische opening van het hogeschooljaar. Jennie Lena, Rob Dekay, Manuela Nzenge, Monique Jansen en leden van Symfonia Jong Twente zorgen voor muzikale inspiratie. Het orkest neemt zelfs plaats voor het 'Huis van Saxion' dat symbolisch op het podium geplaatst is. Waar Voice-finalist Marc Floor 'Coming Home' vertolkt, mogen ook bestuursleden van de Saxion studieverenigingen vanavond thuiskomen. Hun vlaggen sieren het podium. Bouwkunde-student Merna Elgohary presenteert. Saxion-medewerker Monique Sleiderink voert gesprekken met verschillende gasten. Traditiegetrouw is de aftrap voor collegevoorzitter Anka Mulder, die onder meer wordt gevraagd naar de spreekwoordelijke stip op de horizon voor Saxion.

Saxion’s cirkel van invloed

"Deze week is de stip voor mij dat Saxion weer open mag. Dat alle studenten weer naar de gebouwen mogen", aldus de collegevoorzitter. De andere stip die ze ziet is er één die om aandacht en actie vraagt: Anka haakt in op actualiteiten als het klimaat, corona en de ontwikkelingen in Afghanistan. Daarbij gebruikt ze persoonlijke voorbeelden. "Dat heeft mij echt wel aangegrepen", vertelt ze. Welke rol kan Saxion hier in spelen? Daarvoor kunnen we volgens Anka kijken naar de 'circle of influence' en 'circle of concern' van managementgoeroe Stephen Covey. "ALs je naar de 'circle of concern' blijft kijken, word je ongelukkig. We moeten ons richten op de andere cirkel. En die cirkel van invloed moeten we zo groot mogeljik maken."

Saxion wil daar zelf nog nadrukkelijker stappen in zetten, door de eigen CO2-emissie met een derde te verlagen. Daarnaast ligt in het onderwijs de focus van bijvoorbeeld studenten International Business en Commerciële Economie allang niet meer alleen bij zoveel mogelijk winst maken. Anka: “Studenten krijgen les in Conscious Business. Want dat is de toekomst.”

Ook blijft voor Saxion de focus op de regio onverminderd belangrijk. “Daar zit onze cirkel van invloed. Met onze partners. Met onze studenten.” En ook al is Enschede de grootste locatie van de hogeschool, Saxion wil zichtbaarder worden in Apeldoorn en Deventer. Ook die Saxion-steden trekken bij de hogeschool aan de bel, zegt Mulder. Ze geeft aan nog meer aandacht te willen hebben voor Apeldoorn, Deventer en de omliggende Regio Stedendriehoek.

Er is veel te bespreken

Natuurlijk wordt er in anderhalf uur meer besproken. Zo is er aandacht voor de krimpende studentenaantallen en de effecten daarvan voor de regio, de complexiteit van het maken van roosters en de werkplekken voor docenten en studenten, nu er online en offline lessen zijn. Een nieuwe manier van werken en studeren vraagt immers ook iets anders van de Saxion-community. Ook de hybride professional, die zowel in het onderwijs als het bedrijfsleven werkzaam is, gaat de komende jaren een nadrukkelijkere rol in het hoger onderwijs spelen.

Met Gerben Edelijn en Sander Verschoor, respectievelijk CEO van Thales en bedrijfsdirecteur VDL, gaat het gesprek over een steeds complexere wereld waar technische toepassingen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Techniek biedt perspectief en kansen, maar vraagt ons ook om afwegingen te maken, als het gaat om een veilige en duurzame wereld. Edelijn en Verschoor staan tevens stil bij diversiteit op de werkvloer en de broodnodige professionals van de toekomst: “Onze aandeelhouders gaan van ons eisen dat we ons in de breedte ontwikkelen”, aldus de Thales-topman. “We zijn in Oost-Nederland goed in samenwerken”, aldus de bedrijfsdirecteur van VDL. “Als bedrijven onderling. Maar dat moet ook met onderwijs en onderzoek.”

Met een laatste, welgemeende boodschap besluit het College van Bestuur het online event voor de kijkers: “geniet” en ”maak er een topjaar van”.

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.