GerbenVentiv.jpeg
Onderwijs

Alumnus Gerben vond bij Ventiv Engineers de afwisseling die hij zocht: ‘Je komt op plekken waar je niet aan had gedacht’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Werktuigbouwkunde-alumnus Gerben Timmer ging bij ingenieursbureau Ventiv Engineers werken om erachter te komen bij wat voor soort bedrijf hij het liefst wilde werken. Het antwoord op deze vraag vond hij: “Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat werken bij verschillende bedrijven juist is wat ik heel leuk vind.”

Hoi Gerben, waar ben je op dit moment werkzaam?

“Ik ben op dit moment in dienst bij Ventiv Engineers, dat is een ingenieursbureau. Via Ventiv werk ik bij verschillende opdrachtgevers. Ik werk nu bijvoorbeeld bij het bedrijf DGS in Haaksbergen. Die maken installaties voor vlees- en voedselverwerkende bedrijven. Dat betekent in mijn geval dat ik op de logistieke afdeling van het bedrijf werk en heel veel inpaklijnen maak voor gekoelde en bevroren producten. In april ga ik naar een volgende opdracht, dat is bij Demcon. Dat bedrijf werkt onder andere aan medische apparatuur. Daar ga ik aan de slag met een apparaat dat gebruikt wordt tijdens oogoperaties.”

Hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik vind techniek al mijn hele leven mooi. Het was voor mij zeker dat ik later iets met techniek wilde doen, ik wist alleen nog niet wat. Daarom koos ik voor de opleiding Werktuigbouwkunde, een brede opleiding waar je veel verschillende dingen mee kan. Ik werkte eerst bij het bedrijf waar ik was afgestudeerd. Daar had ik een brede rol, met een stukje werkvoorbereiding en verkoop. Na een tijdje kwamen we erachter dat dit voor mij geen passende rol was. Ik wilde liever specifiek engineeringwerk doen. Ik wilde echt constructeur worden. Het lastige was dat ik voor mezelf niet wist bij welk bedrijf ik dat wilde doen. Ventiv was een mooie kans om bij verschillende bedrijven te kunnen kijken.”

Hoelang werk je dan aan zo’n project?

“Bij Ventiv is het mogelijk telkens aan een andere opdracht te werken, die in duur verschillen van een paar maanden tot onbepaalde tijd. In mijn geval heb ik een jaar en een paar maanden bij DGS gewerkt. Het is redelijk flexibel en als het van beide kanten goed bevalt, zorgt dat voor een langere samenwerking.”

Wat doe je als een opdracht geen match is?

“Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet heb meegemaakt, maar dat kan gebeuren natuurlijk. Het is ook juist het voordeel van Ventiv: het is voor beide partijen niet fijn als er geen match is, dus dan houdt het op. Dan moet je dat netjes afhandelen en op zoek gaan naar iets wat beter past.”

Wat zijn je werkzaamheden bij deze projecten?

“Dat is heel verschillend, bij mijn eerste baan deed ik van alles. Bij Ventiv ben ik fulltime constructeur/tekenaar. Dat is wat ik het leukste vind aan het vak en wat ik nu de hele tijd kan doen. Ik ben de hele tijd bezig met het bedenken en uitwerken van oplossingen. Werktuigbouwkunde is best wel breed dus je kunt echt veel verschillende kanten op.”

Wees niet bang om iets te proberen. Ook al past iets niet zo goed bij je, dan leer je er toch ontzettend veel van.

Werktuigbouwkunde-alumnus Gerben met een waardevolle tip voor studenten

Hoe bevalt het om op projectbasis te werken?

“Het bevalt mij ontzettend goed. Het voordeel is dat je op plekken terechtkomt waar je in eerste instantie misschien niet aan had gedacht. Zo heb ik al in veel verschillende branches gewerkt: ik begon in de motorsport, daarna werkte ik in de voedselbranche en nu ga ik naar de medische kant. Bij Ventiv hebben ze veel mensenkennis en kennen ze veel bedrijven. Zo weten ze heel goed wat leuke plekken zijn die goed bij iemand passen.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste vind ik om dingen die je digitaal ontworpen hebt, in real life te zien werken. Dat iets van concept naar product gaat, dat vind ik erg leuk om te zien. Daarnaast vind ik het fijn dat ik via Ventiv bij veel verschillende bedrijven kan werken. De afwisseling tussen de projecten past goed bij mij.”

Ben je er door dit werk achter gekomen in welke branche je zou willen werken?

“Dat vind ik een goede vraag. Eigenlijk wel. Ik ben hier begonnen omdat ik wilde kijken welke branche het beste bij mij paste. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat werken bij verschillende bedrijven juist is wat ik heel leuk vind. Het is leuk om verschillende bedrijven te kunnen vergelijken en om te zien hoe ze met bepaalde situaties omgaan.”

Hoe heb je het ervaren om bij Saxion te studeren?

“Ik kom oorspronkelijk niet uit Enschede, dus ben voor deze studie naar Enschede gegaan. Ik heb dat als superleuk ervaren. In de les gebruiken ze veel praktijkvoorbeelden, wat erg prettig is. Elke dag als ik naar huis ging had ik wel het idee dat ik ook daadwerkelijk had geleerd hoe ik iets moest toepassen.”

Wat zijn jouw tips voor studenten om een mooie baan te vinden?

“Ik wist na mijn studie niet zo goed wat ik wilde en ik kan me voorstellen dat meer studenten dat hebben. Wees dus niet bang om iets te proberen. Ook al past iets niet zo goed bij je, dan leer je er toch ontzettend veel van. Misschien leer je er nog wel meer van om erachter te komen wat je in ieder geval niet wil doen. Wees ook niet te bang om gewoon bedrijven aan te spreken. Heel veel bedrijven hebben wel interesse in enthousiaste mensen. Zowel met mijn stage als afstuderen heb ik zelf een bedrijf benaderd dat mij interessant leek, niet omdat zij per se een stageplek vrij hadden.”

Meer weten over de opleiding Werktuigbouwkunde?

Lees verder!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.