Green Team Twente behaalt persoonlijk record en sluit hoofdstuk af
Studentenleven

Green Team Twente behaalt persoonlijk record en sluit hoofdstuk af

Leestijd Minuten

Green Team Twente heeft op het circuit in Assen aangetoond dat hun nieuwe waterstofauto weer efficiënter is dan de wereldkampioenauto uit 2019. De Aurora Omega, zoals de auto genoemd wordt, was goed voor een tweede plaats op de ranglijst. Het team sluit hierbij het hoofdstuk van de Shell Eco Marathon af en zal zich volledig gaan focussen op de Formula Student competitie.

Brandstofcel problemen

Twee maanden voorafgaand aan de race ervaarde het team een tegenslag. De Aurora Omega reed namelijk met een andere brandstofcel dan gewenst op het TT-circuit in Assen. De aanvankelijke, zeer efficiënte brandstofcel sneuvelde door een fabricagefout en moest worden teruggestuurd voor reparatie.

“Het bedrijf vertelde ons dat dat makkelijk binnen 3 weken zou lukken”, vertelt Amina Balha, technisch manager van het team. “Wij hadden al zo’n gevoel dat dat nog wel eens veel langer kon gaan duren, dus we zijn direct op zoek gegaan naar een vervangende brandstofcel. Dat was maar goed ook, want de reparatie is op dit moment nog steeds niet voltooid. De vervangende brandstofcel is wel een stuk minder efficiënt, maar gaf ons toch nog de mogelijkheid om mee te doen. En hoe!”

Het team wist op tijd een tweedehands brandstofcel te bemachtigen en heeft daardoor dus toch nog een mooi resultaat neer kunnen zetten.

Racen om efficiëntie

De eerste dagen van de race waren nog erg spannend. De technische inspectie bleek nog een behoorlijke uitdaging te zijn. Problemen waren onder andere een waterstofsensor die niet gevoelig genoeg bleek te zijn en de remlichten die niet aangingen bij het mechanisch remmen. Vijftien minuten voor de initiële sluiting kwamen het team door de inspectie en kon de eerste overwinning gevierd worden.Tijdens de eerste wedstrijd poging behaalde het team een efficiëntie van 184 km/Nm3, wat omgerekend betekent dat ze met 1 kg waterstof 2.000 kilometer kunnen rijden. Na een uitvoerig gesprek met het technisch team is de rijstrategie aangepast door de wind en andere factoren mee te nemen. Door laatste aanpassingen heeft het team in hun vierde en tevens laatste poging de efficiëntie weten te verhogen om de toenmalige nummer twee van de plek af te stoten, met groot succes! Een score van 304 km/Nm3, omgerekend 3.382 kilometer op 1 kg waterstof. Dit heeft hen boven verwachting, kijkend naar de tegenslag met de brandstofcel, uiteindelijk gebracht naar de tweede plaats.

Formula Student

De dagen in Assen waren een prachtige afsluiter voor Green Team Twente. Het team is boven hun eigen record uit 2019 uitgestegen en kan zich nu volledig focussen op hun nieuwe uitdaging: de Formula Student competitie. Dit betekent dat Green Team Twente een geheel nieuwe richting inslaat met een andere auto, dat zich naast efficiëntie ook op snelheid zal gaan focussen. Met deze radicale vernieuwing voor het team zullen zij in zomer 2022 te zien zijn met de enige Formula Student auto op waterstof. Het team is aanwezig op twee Formula Student wedstrijden: in juli te Assen en in augustus op het Duitse Hockenheim-circuit.