Green Team Twente onthult de Gemini DKS; een raceauto op waterstof
Studentenleven

Green Team Twente onthult de Gemini DKS; een raceauto op waterstof

Afgelopen vrijdag heeft Green Team Twente haar nieuwe auto aan het publiek gepresenteerd. Het team van studenten is dit jaar voor het eerst bezig met het bouwen van de enige Formula Student raceauto op waterstof. Het team hoopt hiermee mensen te enthousiasmeren over de mogelijkheden van waterstof en te laten zien dat duurzame technieken allesbehalve saai hoeven te zijn.

Het team is al jaren actief in de waterstofauto-industrie, de voorgaande jaren lag de focus op het maken van een efficiënte waterstofauto. Tijdens de presentatie van afgelopen vrijdag presenteert het team een auto met een stuk hoger vermogen; met 687 Nm koppel en van 0 naar 100 in 6.0 seconden zet het team de langzame efficiënte auto van voorgaande jaren buitenspel.

Het team bestaat uit studenten die een jaar hun studie opzijzetten om zich volledig te kunnen focussen op het bouwen van de raceauto. “Dat gaat natuurlijk niet zonder vallen en opstaan”, vertelt Technisch Manager Amina Balha. “Als eerste team dat een waterstofauto maakt in de Formula Student competitie, de grootste studentenracecompetitie ter wereld, moet je alles helemaal zelf uitzoeken. Zo is ons systeem door het hoge vermogen enorm complex geworden. Daarom ben ik ook extra trots om als pionier nu de auto met de rest van de wereld te kunnen delen. Dit jaar maken wij de start, volgend jaar zullen we echt gaan racen!”

Mindset

De auto wordt gebruikt om mensen te onderwijzen over de duurzame waterstof techniek. “Veel mensen hebben geen idee wat het is en hoe het werkt, terwijl het wel belangrijk is om aan mensen duidelijk te maken wat er allemaal op technisch gebied al kan.” vertelt Wouter Groote Veldman, Team Manager van het team. “Duurzame technieken worden op dit moment vaak weggezet als saai, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Door de auto aan het algemene publiek te presenteren hopen we dat mensen zien dat duurzame innovaties heel interessant kunnen zijn. Uiteindelijk zullen we ook de gedachten van mensen moeten veranderen om een duurzame wereld te creëren, want de techniek is er al.”

Race seizoen

Het team zal met de auto aanwezig zijn tijdens de races in Nederland op het TT-circuit van Assen en in Duitsland op het Formule 1 circuit van Hockenheim. Tijdens de races kan het team punten verdienen op verschillende aspecten. Zo wordt er gekeken naar de acceleratiesnelheid van de auto, maar ook naar het bedrijfsplan achter het project. Daarnaast zijn er nog verschillende technische tests, zoals het testen van het uithoudingsvermogen van de auto en het doen van een skidpad-test. Deze laatste test geeft aan hoe goed de auto door bochten kan snijden.