Marit
Studentenleven

Marit wilde als klein meisje al in New York wonen en dat doet ze nu

Stagelopen bij een sieradenmerk in New York: International Business-student Marit van den Noort had een duidelijk doel voor ogen. En het is haar gelukt! Ze loopt stage bij KTCollection in New York. Haar avonturen legt ze vast op YouTube. “Als je echt een doel hebt, moet je niks je laten tegenhouden.”

Hoi Marit, welke opleiding volg je?

“Ik doe de opleiding International Business. Deze opleiding heb ik gekozen omdat ik graag goed Engels wilde leren. De opleiding is helemaal in het Engels. Ook wist ik nog niet precies wat ik later wilde doen, al wist ik wel dat ik iets in het bedrijfsleven wilde. De studie is best wel breed en dat, in combinatie met het Engelstalige, maakt dat ik voor deze opleiding heb gekozen.”

Je loopt stage in New York, bij KTCollection. Hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik wilde heel graag een marketing- of salesstage lopen bij een sieradenbedrijf in New York. Best specifiek en toch is het allemaal gelukt. Ik wist echt niet hoe ik moest beginnen, iedereen waarschuwde me dat het heel moeilijk zou zijn. Ik heb drie bedrijven mijn cv en een motivatie gestuurd. Bij KT mocht ik gelijk op gesprek komen, online natuurlijk, en ben ik het geworden.”

Waarom wilde je graag stagelopen bij een sieradenmerk in New York?

“Mijn opa had vroeger een horloge- en juwelenwinkel. Ik denk dat ik dat van hem heb meegekregen. Vroeger zat ik als klein meisje bij hem in de werkplaats, dat vond ik heerlijk. Ik hou van sieraden; ik vind sieraden iets heel persoonlijks en moois. Ook heb ik al sinds ik klein ben een obsessie met Amerika. Ik had alles met een Amerikaanse vlag erop. Voor mijn gevoel kan alles hier en dan vooral in New York. Hier kun je het maximale uit je leven halen. Toen ik hier voor de eerste keer op vakantie was, wist ik het zeker: hier ga ik een tijdje wonen.”

Hoe bevalt het leven in New York?

“Ik keek altijd de YouTube-video’s van Claire Lucia. Zij liep ook stage bij KTCollection en woonde ook in New York. Door haar video’s had ik torenhoge verwachtingen van het leven hier. Ik dacht: het kan eigenlijk alleen maar tegenvallen nu. Het tegendeel is waar: ik vind het nog honderd keer leuker dan ik had gedacht. Het kan gewoon niet beter!”

Het is namelijk niet makkelijk om alles te regelen, maar het is het waard. Zoeken, zoeken, zoeken: als je niet opgeeft, komt het goed. Ik heb de tijd van mijn leven.

Was het moeilijk om alles rond te krijgen?

“Mijn stage had ik vrij simpel gefixt, maar mijn visum heeft me heel veel tijd gekost. Ik ben er in september mee begonnen en ik had hem uiteindelijk in februari. Daardoor moest ik een week later aan mijn stage beginnen. Dat het zó lang duurde kwam ook door corona, maar je bent er sowieso heel veel tijd aan kwijt.”

Heb je heimwee?

“Nee, dat valt reuze mee. Ik mis de mensen waar ik veel om geef wel heel erg, maar eigenlijk ben ik te druk om ze te missen. Ik ben elk moment van de dag bezig. Mijn dagen zijn hier van 7.30 uur tot 00.30 uur. Ik geniet echt van elk moment dat ik hier heb. Ik facetime wel veel met familie en vrienden.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Mijn taken zijn voornamelijk de sociale media bijhouden en websiteonderhoud, dat doe ik samen met een ander persoon. We plannen samen shoots in, plaatsen foto’s en ik beheer het TikTok-account. Ook leer ik heel veel over sieraden. Dat spreekt me erg aan. Ik zou later wel een eigen sieradenmerk willen. Als het druk is, spring ik bij in de winkel. Ook dat vind ik leuk. De werkmentaliteit bij dit bedrijf is best wel Europees. Ik merk geen megagrote verschillen: ik werk wel dik 40 uur. Hoe ik mijn tijd indeel, mag ik zelf weten. Ik word niet aan het handje meegenomen.”

Jij hebt je doel verwezenlijkt. Wat zijn jouw tips voor het vinden van je droomstage?

“Als je echt een doel hebt, moet je niks je laten tegenhouden. Het is namelijk niet makkelijk om alles te regelen, maar het is het waard. Zoeken, zoeken, zoeken. Als je niet opgeeft, komt het goed. Ik heb de tijd van mijn leven.”

Deel je verhaal!

Bij Saxion staan we te springen om mooie buitenlandervaringen van onze studenten. Ben of ken jij een Saxion-student die op dit moment in het buitenland studeert of onlangs in het buitenland studeerde? Mail dan naar nieuws@saxion.nl en wie weet verschijnt jouw verhaal op de Saxion-website!

Ook International Business studeren?

Lees meer over deze opleiding!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.