Oekraïne
Corporate

Saxion compenseert collegegeld voor Oekraïense studenten

Leestijd Minuten

Saxion heeft besloten om in studiejaar 2022-2023 zowel zittende als nieuwe Oekraïense studenten het tarief van het wettelijke collegegeld te laten betalen, in plaats van het huidige hogere instellingscollegegeld.

Dit gebeurt in de vorm van een compensatie. Dat betekent dat Oekraïense studenten het komende studiejaar evenveel collegegeld betalen als hun Nederlandse medestudenten. Saxion volgt hierin het eerder genomen besluit van de Vereniging van Hogescholen om het collegegeld voor Oekraïense studenten effectief te verlagen.

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur: “Ik ben blij dat we dit besluit hebben genomen. Het is voor Saxion vanwege het relatief groot aantal Oekraïense studenten een forse investering. De huidige situatie in Oekraïne heeft echter grote financiële impact op studenten en we vinden het erg belangrijk dat we onze huidige én nieuwe Oekraïense studenten op deze manier kunnen ondersteunen om bij ons (verder) te studeren.

Wat betekent dit precies?

Alle Oekraïense studenten die in studiejaar 2022–2023 bij Saxion studeren komen in aanmerking voor de compensatie. Het gaat dus zowel om Oekraïense studenten die zich gaan herinschrijven voor hun opleiding, als om Oekraïense studenten die komend studiejaar bij Saxion aan hun studie gaan beginnen. Deze compensatie geldt voor één jaar. Vanuit een Ukraine Support Scholarship, een speciaal hiervoor opgericht fonds, wordt de student gecompenseerd van het instellingscollegegeldtarief naar het wettelijk collegegeldtarief. Dat betekent dat deze studenten het komende studiejaar evenveel collegegeld betalen als Nederlandse Saxion-studenten. Met deze verlaging van het tarief wordt het gemakkelijker voor de Oekraïense studenten om de studie in Nederland te betalen.