12-05-2022 - De Fotoloods - TB - Connect Forward - 4web.jpg
Corporate

Connect Forward: Oekraïense, Russische en Wit-Russische studenten worden geholpen aan bijbaan

Leestijd Minuten

Studenten uit Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland die door de oorlog in Oekraïne financiële problemen hebben, worden in Twente geholpen om een bijbaan te vinden. Door het project Connect Forward wordt een match gemaakt tussen bedrijven en studenten.

Serhii Starodubtsev (19) zit in het tweede jaar van zijn studie International Business bij Saxion en is sinds begin mei aan de slag bij Pontus HeatTreatment. “Ik heb verschillende taken”, vertelt hij. “Ik houd me bezig met het beter in kaart brengen van de onderdelen in het voorraadmagazijn.”

Voordat de oorlog in Oekraïne losbarstte, was Serhii verzekerd van financiële hulp van zijn familie. Dat is nu moeilijker. Zijn moeder en zus zijn in Duitsland beland en zijn vader moest in Oekraïne blijven. Hij is blij dat hij op deze manier zelf voor geld kan zorgen om zijn studie te bekostigen. “Deze baan sluit ook nog eens prima aan bij mijn studie”, zegt hij.

Door het aannemen van deze baan moest hij allerlei zaken regelen zoals de aanvraag van een DigiD en het omzetten van zijn studentenziektekostenverzekering naar een veel duurdere reguliere verzekering. Toen duidelijk werd dat dit best ingewikkeld was, heeft Saxion Serhii en Pontus hierbij geholpen. “Al met al ben ik erg gelukkig met mijn baan.”

Geert Wubben van Pontus HeatTreatment is blij dat zijn bedrijf de enthousiaste student een baan kon aanbieden. “We hebben hier geregeld studenten van het ROC, maar via deze weg nu dus ook van Saxion”, vertelt hij. “Na een halve dag inwerken, kon hij vrij zelfstandig aan het werk. We zijn tevreden met hem.”

Bron: Voortgangsrapportage Twente Board

Meer info en steun

Saxion leeft mee met iedereen die getroffen is door de huidige situatie in Oekraïne. Wij kunnen ons voorstellen dat de situatie een grote impact heeft op onze studenten en medewerkers. We begrijpen dat je vragen of zorgen hebt, of het nu over je studie of je persoonlijke leven gaat. Op saxion.nl/oekraïne bieden we informatie en begeleiding aan voor iedereen die persoonlijk geraakt wordt door of betrokken is bij de situatie in Oekraïne.