Winnaars Saxion Ondernemersaward bekend
Ondernemerschap

Winnaars Saxion Ondernemersaward bekend

De spanning was woensdagavond 1 juni te snijden tijdens de finale van de Saxion Ondernemers Award. Vijf finalisten, verdeeld over twee categorieën, kregen de kans om hun onderneming te pitchen voor een vakkundige jury. Het bleef tot het einde spannend, maar het waren Eli Wijfjes (Toegepaste Psychologie) en Joris van Lith (Finance & Control) die met de overwinning én elk € 10.000 naar huis gingen.

Eli: Vroege Vogeltjes

Eli Wijfjes was finalist in de categorie START!, bedoeld voor studenten die een goed bedrijfsidee hebben of aan het begin van hun reis als ondernemer staan. Eli kwam er tijdens zijn studie Toegepaste Psychologie achter dat 1 op de 4 kinderen kampt met een slaapprobleem. Zijn missie is om ouders te helpen bij het oplossen van die slaapproblemen. Dat wil hij doen door middel van de slaapbox, die onder andere een slaapklok en een stempelkaart bevat. Daarnaast wil hij van Vroege Vogeltjes een platform maken, waarmee hij ouders in contact kan brengen met professionals.

De jury over de pitch: “Je hebt veel progressie gemaakt vergeleken met de eerste pitchronde en je hebt je opleiding sterk in je onderneming gebracht. Daarnaast heb je niet alleen een product, maar je hebt er ook diensten omheen gebouwd. Wij denken dat je daar heel ver mee kunt komen!”

Joris: Bollux

In de categorie GESTART!, waar de deelnemers al verder gevorderd zijn en omzet behalen, ging de overwinning naar Joris van Lith. Hij presenteerde zijn onderneming Bollux, waarmee hij webshops en ondernemingen helpt die actief zijn in de platformeconomie. Bollux helpt haar klanten op veel verschillende gebieden, onder andere met de opslag van producten, het verzorgen van de klantenservice en het maken van productfoto’s en productteksten.

De jury beoordeelde de kandidaten van GESTART! op een aantal aspecten. “We hebben de keuze gemaakt op basis van de onderneming, de ondernemer, de omzet en omzetontwikkeling en daarnaast de potentie van het bedrijf. Wij denken dat Bollux hierin het sterkst is,” aldus de jury.

Finale

De finale was een geweldige ontknoping van de Ondernemers Award. De avond begon met de Ondernemers Markt, waar de gasten onder het genot van een hapje en een drankje de stands van de finalisten konden bekijken. Vervolgens werden de bezoekers en deelnemers naar de zaal begeleid en mochten de twee deelnemers van de categorie START! op het podium verschijnen. Iedere finalist kreeg 2 minuten de tijd om zijn idee te presenteren. Voordat het tijd was voor de pitches van de deelnemers uit de categorie GESTART!, was er een inspirerende lezing van Henkjan Smits, onder andere bekend als voormalig jurylid van Idols. Na afloop van alle pitches was het tijd voor de prijsuitreiking, waarna de avond werd afgesloten met een feestelijke borrel.

Ondernemers Award

De Saxion Ondernemers Award wordt ieder jaar uitgereikt om studentondernemers een welverdiend podium te geven. De Ondernemers Award kent 2 voorrondes, die in het voorjaar plaatsvinden. De studenten die tijdens de voorrondes door de jury worden geselecteerd, krijgen de kans hun onderneming te pitchen in de finale. De winnende studenten ontvangen een prijzenpakket ter waarde van 10.000 euro. Daarnaast worden ze gekoppeld aan een buddy. Dit is een jurylid (of iemand uit zijn/haar netwerk) met wie ze een aantal keer per jaar kunt sparren.