OndergrondLab-Amsterdam-Saxion.jpg

Gemeente Amsterdam nu ook gestart met eigen OndergrondLab binnen KOBO-netwerk

De gemeente Amsterdam en het Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond voor het hoger onderwijs (KOBO) gaan samenwerken. Het OndergrondLAB verbindt werkveld en studenten om zo te zorgen voor de cruciale aanwas van nieuwe professionals voor de wereld van bodem en ondergrond. En daarmee voor het omgaan met klimaatadaptatie, energietransitie en verstedelijking.

Onmiskenbare rol voor bodem en ondergrond

Marten Klein van de gemeente Amsterdam: ”Continuïteit, kwaliteit en enthousiasme voor bodem en ondergrond vinden we erg belangrijk. Bodem en ondergrond spelen een onmiskenbare maar nog onvoldoende onderkende rol binnen grote transities en opgaven. Daar moeten we goed op voorbereid zijn, ook met kennis, expertise en ervaring. Dat doen we onder anderen door de praktijk te koppelen aan het onderwijs. Zo dragen we bij aan het ontwikkelen van vakkennis rond deze thema’s en laten we studenten ervaren hoe divers en leerzaam het werken in de Amsterdamse bodem en ondergrond is. En hopen we dat studenten zo ook ná hun studie in deze vakgebieden gaan werken. Het OndergrondLAB draagt hier zéker aan bij!”

Gemeente Amsterdam probeert binnen het OndergrondLAB zoveel mogelijk de verbinding te leggen tussen verschillende afdelingen en opgaven. Martine Coevert, coördinator van het OndergrondLAB Amsterdam: “Daardoor is het OndergrondLAB niet alleen voor studenten maar ook voor collega’s erg leerzaam, waardevol en leuk!”

Intentieverklaring

Voor deze samenwerking ondertekenden Marten Klein (directeur Ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam) en Geert Roovers (Lector Bodem & Ondergrond bij Hogeschool Saxion en trekker van het OndergrondLAB) op 16 juni een intentieovereenkomst, waarmee het OndergrondLAB Amsterdam is geboren.