Lotte.jpg
Onderwijs

Lotte loopt stage in het speciaal onderwijs: ‘Deze doelgroep heb ik echt in mijn hart gesloten’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Al van jongs af aan weet Lotte Borghuis dat ze juf wil worden. Inmiddels heeft ze vele stages gelopen en tijdens de Pabo kwam ze terecht in het speciaal onderwijs. Dat is helemaal haar ding. “Ik vind het prachtig om te zien hoeveel mogelijkheden er zijn om deze doelgroep mee te laten draaien in de huidige maatschappij.”

Hoi Lotte, waarom heb je voor de Pabo gekozen?

“Ik volg de Lerarenopleiding Basisonderwijs, ook wel de Pabo genoemd, omdat ik van jongs af aan al wist dat ik graag juf wilde worden. Voordat ik gestart ben met de Pabo heb ik eerst de opleiding onderwijsassistent gevolgd en afgerond. Dit heeft mij toen extra bevestiging gegeven dat ik lerares in het basisonderwijs wil worden.”

Bij deze opleiding horen ook veel stages. Waar loop je nu stage?

“Ik heb al op veel verschillende scholen stagegelopen: zowel op regulier- als speciaal onderwijs. Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van de Pabo en loop ik stage op een reguliere basisschool, de Welp in Markelo. Vanuit Saxion worden we ingedeeld bij een school, wel kun je vanaf het tweede jaar je voorkeur uitspreken voor regulier of speciaal onderwijs of bijvoorbeeld een Jenaplan of Montessori-school. Voor afstudeerstage mag je solliciteren bij een stichting, waardoor je op een van de scholen van die stichting geplaatst kan worden.”

Heb je dankzij deze stages al een beeld van welk soort juf je wilt worden?

“Bij de opleiding onderwijsassistent ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het speciaal onderwijs. Sindsdien ben ik daar heel enthousiast over en heb ik ook in het derde jaar van de Pabo in het speciaal onderwijs stagegelopen, op twee verschillende scholen: een vanuit de Pabo en een vanuit mijn minor gedragsproblemen. Ik weet vrijwel zeker dat ik uiteindelijk leerkracht in het speciaal onderwijs wil worden. Deze doelgroep heb ik echt in mijn hart gesloten. Je krijgt er – al is dat ook zo in het regulier onderwijs - heel veel voor terug van de leerlingen.”

Wat vind je zo interessant aan het speciaal onderwijs?

“De manier waarop je moet inspelen op deze leerlingen: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het beste aansluit op hoe ze leren en hoe ik ze kan uitdagen? Daarnaast vind ik het prachtig om te zien hoeveel mogelijkheden er zijn om deze doelgroep mee te laten draaien in de huidige maatschappij. Het aansluiten op de onderwijsbehoefte van deze leerlingen is uitdagend.”

Hoe bevalt je stage tot nu toe?

“Het klinkt cliché, maar eigenlijk zijn al mijn stages die ik tot nu toe heb gehad goed bevallen. Ik heb me altijd welkom gevoeld in het team en heb ook veel mogen doen, waardoor ik ook veel uitgedaagd werd. En nu nog steeds, gelukkig. Ik heb in het tweede jaar van de Pabo ook al stagegelopen op De Welp.”

Wat hoop je na al die stages nog te leren bij déze stage?

“Uiteindelijk, en ook vooral dit laatste jaar, hoop ik dat ik startklaar ben om straks mijn eigen groep te gaan draaien. Op mijn huidige stage hoop ik nog veel mee te mogen pikken van het voeren van oudergesprekken en daarnaast ook de administratieve dingen die bij het onderwijs komen kijken: hoe vul je bepaalde gegevens in? Of het analyseren van toetsgegevens: wat is wel belangrijk, wat niet?”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Ik zit op dit moment in het laatste jaar van mijn studie. Het laatste halfjaar van dit jaar bestaat uit mijn LIO. Dit houdt in dat ik een halfjaar mijn stagegroep zelfstandig ga draaien. Ik geef nu ook al veel les. Je hebt na drie jaar op de Pabo al veel gedaan en nu kun je het nóg beter uitvoeren in de praktijk. Ik heb nu een combigroep met groep drie en vier. Wat voor mij een uitdaging is, aangezien ik altijd enkele groepen heb gehad. Doordat dit een uitdaging is, vind ik het juist leuk en kan ik alleen nog maar meer leren.”

Hoe zorg je dat je een succes maakt van je stageperiode?

“Zorg er altijd zelf voor dat je openstaat voor nieuwe dingen, dus ook een nieuwe school of een nieuw team. Ik denk dat wanneer je jezelf blijft, je altijd de beste versie van jezelf laat zien. Verder zou ik ook adviseren om op meerdere verschillende soorten scholen stage te lopen, zodat je uiteindelijk een goed beeld hebt van wat je wel of juist niet wil.”

Wil jij ook het basisonderwijs in?

Lees hier meer over de Pabo!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.