Ondertekening MoU door Ten Cate Protective Fabrics en Saxion

TenCate Protective Fabrics en Saxion tekenen een Memorandum of Understanding

Donderdag 15 september bracht een grote delegatie van TenCate Protective Fabrics een bezoek aan het lectoraat Sustainable & Functional Textiles van Jan Mahy. Zij kregen een uitgebreide rondleiding door diverse labs, uiteraard ook door het Circulair Textiel Lab en het thermoplastisch composieten lab van het lectoraat Lichtgewicht Construeren van Ferrie van Hattum. Afsluitend tekenden zij de Memorandum of Understanding (MoU).

De delegatie

De delegatie van ruim 25 personen werd geleid door de Vicepresident Global Strategy and Innovation, Michael Laton, en collega’s uit het hoofdkantoor van het bedrijf in de Verenigde Staten, evenals onderzoekers, ontwikkelaars en business developers die zowel voor de EU als voor de VS verantwoordelijk zijn op het gebied van kwaliteit, productontwikkeling en innovatie.

Kennisbundeling

TenCate Protective Fabrics is een grote speler in de textielsector waarbij ze veel tijd en onderzoek besteden aan de mogelijkheden van het duurzaam en circulair maken van de beschermende kleding (denk aan brandwerende of scherfwerende kleding). Gezien de grote stappen die gezet moeten worden om textiel duurzamer te maken, is het bundelen van kennis een belangrijke voorwaarde. Hierdoor zal het recyclen van complex, meerlagig textiel onderzocht worden. Saxion heeft naast haar labs en technische expertise een groot kennis- en bedrijven-netwerk gebundeld in consortia, en werkt al langere tijd samen met de verschillende onderdelen van het Nijverdalse TenCate.

As two organizations devoted to textile innovation, we're excited at the chance to unlock this new, scientific partnership. This is just the beginning of a long, productive collaboration between TenCate Protective Fabrics and Saxion.

Michael Laton, Vice-president Global Strategy and Innovation

Samenwerking

Door het tekenen van de MoU wordt de samenwerking geformaliseerd en is de intentie uitgesproken om strategisch, structureel en meerjarig samen te gaan werken. Deze samenwerking bestaat onder meer uit gezamenlijk diverse projecten oppakken, het inzetten van apparatuur of labs bij Saxion of TenCate Protective Fabrics en uiteraard ook het uitwisselen van kennis. Zowel Saxion als TenCate Protective Fabrics kijken beide erg uit naar de toekomst.

Michael Laton, Vice-president Global Strategy and Innovation: “As two organizations devoted to textile innovation, we're excited at the chance to unlock this new, scientific partnership. Capitalizing on our collective strengths and capabilities will only aid in the shared goal of bringing fresh perspectives and new solutions to the protective textiles market. This is just the beginning of a long, productive collaboration between TenCate Protective Fabrics and Saxion.”

Raimond Bartelink, directeur Academie Creatieve Technologie: “De toenemende interesse in het toegepaste onderzoek van Saxion richt zich op duurzame, meerjarige samenwerkingen met bedrijven uit de gehele textielketen. Uiteraard kijken wij als Saxion daarbij goed naar de ambitie op het gebied van duurzaamheid. Hoogwaardige textiele producten die bij TenCate ontwikkeld worden, passen dan ook uitstekend bij het onderzoek van het lectoraat Sustainable & Functional Textiles. Zo zijn we in staat om creatieve technologie te verbinden aan innovatie met impact in het onderwijs en de wereld om ons heen.”

Hoogwaardige textiele producten die bij TenCate ontwikkeld worden, passen uitstekend bij het onderzoek van het lectoraat Sustainable & Functional Textiles.

Raimond Bartelink, directeur Academie Creatieve Technologie