Alumnus Leih Beelen wint landelijke HRM scriptieprijs 2022

Alumnus Leih wint landelijke HRM scriptieprijs 2022

Nadi
Nadi Egbers - Zoetebier Leestijd Minuten

Leih Beelen heeft met haar scriptie ‘Arbeidsmarktrelevantie in loopbaanbegeleiding’ de landelijke HRM scriptieprijs 2022 gewonnen. Gefeliciteerd!

Hi, wat is je naam en welke opleiding heb je gedaan?

"Mijn naam is Leih Beelen en ik heb de opleiding Human Resource Management (HRM) met uitstroomrichting Human Resource Development (HRD) gevolgd."

Je hebt de landelijke HRM Scriptieprijs 2022 gewonnen. Gefeliciteerd! Hoe kwam je hierbij terecht?

"Ik wist helemaal niet dat de prijs er überhaupt was, dat is het leuke! Na het inleveren van mijn scriptie gaven mijn begeleiders aan mijn scriptie aan te willen dragen naar de commissie vanuit Saxion voor de LOO-HRM scriptieprijs. Iedere begeleider kan dat doen met een scriptie waarvan zij denken dat deze nominatiewaardig is. Vervolgens is mijn scriptie door diverse mensen beoordeeld en verkozen namens Saxion. Een jury heeft daarna de beste HRM scriptie van iedere hogeschool bekeken, beoordeeld en hieruit is een landelijke top 3 ontstaan. Tot slot ben ik als mega verrassing op nummer 1 geëindigd en zo won ik de scriptieprijs!"

Waar gaat je scriptie over?

"Mijn scriptie gaat over arbeidsmarktrelevantie in loopbaanbegeleiding. De huidige arbeidsmarkt en de groeiende eigen regie op ieders loopbaan en ontwikkeling vraagt veel van werkenden. Als mensen willen wij steeds beter weten waar we goed in zijn en aanvullend daarop ook waar kansen liggen op de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktinformatie wordt gezien als speerpunt in het bestrijden en voorkomen van mismatches op de arbeidsmarkt. Loopbaanprofessionals zien het als een pittige uitdaging om kennis op het gebied van arbeidsmarktinformatie actueel te houden en effectief over te brengen naar kandidaten. Professionalisering vormt een knelpunt omdat loopbaanprofessionals zich niet goed genoeg toegerust voelen op dit aspect. James, een bureau voor loopbaandienstverlening verbonden aan vakbond CNV, wil hierin een verschil maken door het integreren van meer arbeidsmarktrelevantie in zijn dienstverlening. Ik heb toegewerkt naar een professionaliseringsproduct, gericht op het zorgen voor meer arbeidsmarktrelevantie in loopbaanbegeleiding. Met de doelgroep als uitgangspunt heb ik kwalitatief onderzoek gedaan waarna ik naar aanleiding van de onderzoeksresultaten een product ben gaan bouwen middels ontwerpend onderzoek. Hieruit ontstond de tool-kit arbeidsmarktinformatie. Loopbaanbegeleiding is maatwerk. Daarom een tool-kit bestaande uit vijf tools die allen op een eigen manier tot professionalisering leiden en voor ieder wat wils vormen."

De scriptie van Leih gaat over het toenemend belang van arbeidsmarktinformatie in loopbaanbegeleiding. Een actueel thema, nationaal en internationaal, vertelt onderzoeker Jouke Post (werkzaam bij Saxion en James). "Simpel gesteld: mensen willen bij (toekomstige) stappen in hun loopbaan niet alleen weten wat ze willen en kunnen, maar OOK en steeds meer: is daar ook werk in, nu en straks? Door onder andere big data en digitale technologie komt hier steeds meer informatie over beschikbaar. Leih Beelen heeft dit theoretisch prima in kaart gebracht en vervolgens via innovatief ontwerponderzoek aan een groep loopbaanprofessionals van James, een loopbaanbureau gelieerd aan de vakbond CNV, voorgelegd op welke manier zij dit nu doen en welke wensen zij hebben bij de inzet vanarbeidsmarktinformatie in hun werk. Vervolgens heeft ze een praktisch bruikbare toolkit gemaakt, met onder andere een bronnenlijst en een checklist voor de selectie van die bronnen. Zeer bruikbaar en innovatief. De jury had geen opmerkingen bij de scriptie, dat op zich is al heel bijzonder."

Wat doe je nu na je opleiding?

"Na mijn stage én scriptie bij James ben ik heel blij dat ik een aanbod kreeg om te blijven. Sinds 1 september werk ik deeltijd als loopbaanadviseur bij James en volg ik deeltijd een post-hbo genaamd De Loopbaanopleiding voor extra verdieping in het vakgebied."

Heb je nog een tip voor (nieuwe) HRM studenten?

"Een tip die ik (nieuwe) HRM studenten zou willen meegeven wat betreft het schrijven van een scriptie is het volgende: goede dingen kosten tijd, neem die tijd! Het maken van een scriptie is een enorme les geweest voor mijn ongeduld. Terugkijkend is het super om stap voor stap naar zo’n eindresultaat toe te werken maar in het moment zelf af en toe héél irritant wanneer iets niet snel genoeg ging naar mijn idee. Daarnaast wil ik meegeven om iets van jezelf in je scriptie te verwerken. Dat vergroot én het plezier en de uniciteit van jouw scriptie. Mijn scriptie onderwerp was arbeidsmarktinformatie, niet bepaald iets creatiefs. Zelf ben ik erg creatief. Het is me gelukt om dit onderwerp te vertalen in iets creatiefs, namelijk een creatieve tool-kit voor de loopbaanprofessionals van James. Het verwerken van bijvoorbeeld mijn creativiteit in mijn scriptie heeft me een uniek resultaat opgeleverd!"

HRM scriptieprijs 2022

Ieder jaar buigt een jury zich over ingezonden scripties op het gebied van HRM. Dit jaar is Leih Beelen de winnaar met haar scriptie. Op de tweede plek eindigde Marlon Meeuwis (Fontys Hogeschool) en op de derde plek staan Bente de Vries (Hogeschool van Amsterdam) en Ruben Sluiter (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen).

Nadi

Nadi Egbers - Zoetebier

Hi! Ik ben Nadi, leuk je te ontmoeten. Ik werk als verhalenmaker bij Saxion. Daarnaast ben ik gek op familie, astrologie, reizen, verhalen en nieuwe kennis. Koffie/contact? Leuk! Dat kan via nieuws@saxion.nl of LinkedIn.