ElectricSuperbike.jpg
Studentenleven

Saxion-studenten bouwen elektrische motor met Electric Superbike Twente: ‘Deze ervaring is zó van waarde’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Ook het komende jaar werken studenten van Universiteit Twente en Saxion binnen het team Electric Superbike Twente weer aan een geheel elektrische racemotor. Toch zal deze lichting van leergierige studenten hun meesterwerk waarschijnlijk niet van dichtbij in actie zien. Maar dat ze niet gaan racen, mag de pret voor de Saxion-studenten uit het team niet drukken. “Voor mij is dit project al succesvol als ik mijn ‘kindje’ veilig in mijn handen heb.”

Van links naar rechts op de foto: Lara, Valentino, Vincent Kostelijk en Vincent Jager

Sinds afgelopen september zijn ze teamgenoten: de Duitse Lara Weiser (Fashion and Textile Technologies), de Indonesische Valentino Richard Ilot (Applied Computer Science) en de Nederlandse Vincent Kostelijk en Vincent Jager (beiden Mechatronica). Wat ontspannen begon met een bowlingsessie in het kader van de teambuilding, is inmiddels uitgegroeid tot serious business waar de studenten dik 40 uur per week mee bezig zijn.

Anders dan normale stage

“Ik zocht een stage”, licht derdejaarsstudent Vincent Jager toe. “En dit leek me anders dan een normale stage. Ik dacht hier veel te kunnen leren en dat blijkt nu ook wel. Dat is de voornaamste reden dat ik in het team wilde. Bovendien staat het mooi op je cv.” Zelf rijdt hij ook motor. “Dus dat is voor mij ook een mooi aspect. Ik wil leren hoe zo’n motor werkt, maar kijk ook heel erg uit naar het contact met bedrijven. Het is echt een groot project en ik ben heel benieuwd hoe alles met elkaar in verbinding staat.”

Écht trots

Zijn land- én naamgenoot Vincent Kostelijk had altijd al de droom om zich bij een studententeam te voegen. “En begin dit jaar dacht ik: nu moet ik het doen. Ik heb tijdens de International Project Week al iets voor het team gedaan en wilde graag bij het team. Here I am! Tot nu toe vind ik het heel leuk. Ik werk graag in teamverband en maak graag m’n handen vuil. Ik ben straks écht trots als de motor en al zijn componenten werken.” Lachend: “En als mijn naam erop staat, natuurlijk.”

Ik leer heel veel, meer dan ik zelf doorheb. Deze ervaring gaat me later écht helpen.

Fashion and Textile Technologies-student Lara Weiser

Niet zo technisch

Het meest opvallende teamlid is misschien wel Lara Weiser. Want wat heeft een student van de opleiding Fashion and Textile Technologies te zoeken in een motorteam? “Die vraag krijg ik heel vaak”, lacht ze. “Ik ben eigenlijk niet zo technisch, maar binnen mijn opleiding krijg ik les in marketing en daar wilde ik meer over leren. Toen iemand mij dit doorstuurde, leek het me heel interessant en toen ik een rondleiding kreeg en zag wat we mochten gaan doen, was ik al helemaal geïnteresseerd. Ik houd me nu veel bezig met social media en het schrijven van nieuwsbrieven. En ik leer heel veel, meer dan ik zelf doorheb. Deze ervaring gaat me later écht helpen.”

Kindje in handen

Studenten gebruiken het Electric Superbike-project als stage, voor het Smart Solutions Semester óf als minor. Tot die laatste categorie behoort Valentino Richard Ilot. “Ik rijd zelf ook motor en de motorsport is echt mijn grootste hobby. Ik was dus op zoek naar een minor en toen ik de presentatie had gezien van dit team, dacht ik Dit is wat ik wil, een team joinen en een motor bouwen. Wanneer dit project voor mij succesvol is? Als het product staat en ik mijn ‘kindje’ veilig in mijn handen heb.”

Motor reveal

Geen race dus, om naar uit te kijken, maar het team werkt toe naar de grote motor reveal in de tweede week van juli. “Dan moet alles af zijn”, aldus Vincent Jager, “alleen is hij dan dus niet raceklaar.” Lara: “Het volgende team zal de race rijden.”

Natuurlijk is dat jammer, geeft Vincent Jager toe. “Maar je kunt beter wachten met racen en een goede motor hebben. Dat het platform staat en ze er volgend jaar écht alles uit kunnen halen. Dat hebben we liever dan dat we de motor nu niet optimaal benutten. Natuurlijk zien we de motor graag in actie, maar we zijn ervan overtuigd dat dit de beste manier is.”

Zó van waarde

Het voornaamste doel van het studententeam? “Het racen behouden voor de komende generaties”, aldus Vincent Jager. “We willen de wereld laten zien dat elektrisch racen de toekomst is. En dat het ook snel gaat. Het is niet zo saai als veel mensen misschien denken.”

Maar het specifieke doel van het huidige team van Electric Superbike heeft vooral te maken met de battery swap. Lara: “Het is echt een nieuwe innovatie, heel mooi om mee bezig te gaan. Ik denk dat weinig studenten weten van de mogelijkheid om bij een studententeam te gaan en hoe mooi dit is. Misschien dat Saxion daar in de toekomst meer aandacht aan kan geven. Het is namelijk nog niet echt mainstream, terwijl deze ervaring nu al zó van waarde is.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.