Lisan van Bolhuis
Corporate

'Door het geven van online onderwijs kon ik juist groeien als docent'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Wanneer je voelt dat het onderwijs trekt, maar je geen ervaring hebt met lesgeven in het hbo: wat doe je dan? Lisan van Bolhuis aarzelde maar kort en solliciteerde bij Saxion. Nu geeft ze les bij Security Management in Apeldoorn en is ze studieloopbaanbegeleider. “Het doet me goed dat ik veel concreter iets voor anderen kan betekenen.”

Nadat ze zes jaar geleden zelf haar Saxion-diploma Integrale Veiligheidskunde behaald had, ging Lisan van Bolhuis aan de slag in de informatiebeveiliging. Bij een groot ziekenhuis hield ze zich bezig met de beveiliging van patiëntengegevens en privacy. Ze bleef wat zoekend. Na een jaar bij de gemeentelijke overheid ging ze aan de slag bij een consultancybureau in Zwolle. “Ik werkte in het hele land bij opdrachtgevers aan audits en zette voorlichtingscampagnes op rond security awareness in bedrijven. Ik weet nog goed dat er na zo’n bijeenkomst iemand bij me kwam, met een persoonlijke vraag over de veiligheid van haar eigen webwinkelaccount. Die persoon kon ik heel concreet helpen. Ik werd er blijer van dan alle beleidsstukken die ik als consultant schreef.”

Baan in het onderwijs

Het triggerde haar om na te denken over een baan in het onderwijs, vertelt Lisan. Ze sprak erover met collega’s en mijmerde over de mogelijkheden. “Om eerlijk te zijn, dacht ik eerst na over de onmogelijkheden. Na mijn hbo-opleiding had ik geen master gehaald. En zou ik met vier jaar werkervaring in mijn eigen vakgebied wel voor een klas kunnen staan? Toeval of niet, maar juist in die periode zag ik de vacature voor docent Security Management bij Saxion. Uit nieuwsgierigheid solliciteerde ik. Voor ik het wist, zat ik op gesprek bij één van mijn oud-docenten.”

Groeien als docent

Haar eerste les kan ze zich nog goed herinneren. Na de zomervakantie van 2019 stapte Lisan de drempel van het klaslokaal over. “Ik had me natuurlijk goed voorbereid en ingelezen, maar het was best spannend om een groep met tweedejaars studenten les te geven. Al was het over mijn eigen vakgebied. Toch groeide ik heel snel in mijn rol, merkte ik. Dat gaf vertrouwen.” Na een half jaar voor de klas, moest ook Lisan haar lessen ineens online gaan geven. “Veel collega’s vonden de omslag moeilijk. Dat begreep ik. Zelf vond ik het juist best een fijne manier om vanuit de thuisomgeving rustig en gefocust de stof onder de knie te krijgen, mijn lessen voor te bereiden en te verzorgen. Door het geven van online onderwijs kon ik juist groeien als docent.”

Lisan van Bolhuis portret.jpg
Saxion-docent Lisan van Bolhuis over haar overstap naar het onderwijs

Derde jaar als docent

Inmiddels zit Lisan in haar derde jaar als docent. Intussen waren er ook weer periodes waarin fysiek onderwijs mogelijk was. “Heel fijn natuurlijk. Sommige vakken geef ik nu voor de derde keer. Ik merk dat ik inmiddels een stuk relaxter voor de groep sta dan twee jaar geleden, want tijdens de online periode bleek dat het verhaal er goed in zit, dat ik de stof kan overbrengen en dat de studenten prima resultaten behaalden. Ik hoorde ook terug dat ze mijn lessen leuk vinden. Een mooie opsteker.”

Voldoening

Het contact met de studenten geeft Lisan energie, vertelt ze. Juist als ze haar verrassen. “Ik houd van structuur en ga altijd met een goed plan de les in, maar zo’n les kan anders lopen door wat studenten zeggen of inbrengen aan ideeën. Dat vind ik leuk. Het leert me juist om flexibel te zijn en op bepaalde situaties in te spelen. En ik ben een resultaatgericht mens. Als ik een student even individueel uitleg kan geven omdat hij iets niet begrijpt, dan geeft het me zoveel voldoening om het kwartje te zien vallen.”

Waardevolle gesprekken

Het één op één-contact als studieloopbaanbegeleider met studenten, geeft een extra dimensie aan haar docentschap. “Je ziet hoe waardevol een gesprek kan zijn, wanneer je iemand persoonlijk kunt helpen een bepaalde studie-inhoudelijke afweging te maken. Ook daarin kan ik heel concreet iets voor studenten betekenen. Misschien helpt mijn recente ervaring als Saxion-student ook mee. Studenten zien mij als iemand op wie ze gemakkelijk afstappen met een vraag.”

Flexibiliteit

Ondanks het switchen tussen online en fysiek lesgeven, heeft ze de afgelopen jaren een leuke club collega’s om zich heen verzameld, concludeert ze. “Ik kan fijn met anderen samenwerken of bij hen aankloppen als er iets is. De flexibiliteit spreekt me aan. Je kunt de aanspraak en gezelligheid opzoeken, maar er is ook alle ruimte om je terug te trekken voor concentratiewerk, om meters te maken en de tijd rond je lessen vrij in te vullen.”

Volop mogelijkheden

Tot nu toe is geen studiejaar hetzelfde geweest voor Lisan. Daarin ervaart ze de ruimte om te groeien. Nu al. “Het eerste jaar ben ik in het diepe gesprongen en moest ik mezelf als docent uitvinden. Een jaar later gaf de didactische cursus me meer handvatten en deed ik de BKE (Basiskwalificatie Examinering) om tentamens te mogen maken. Dit derde jaar ben ik gestart met mijn master Teacher Leader en tussendoor deed ik nog een cursus Engels, vanwege onze internationale studenten. Al die mogelijkheden geven zoveel ruimte om mezelf te ontwikkelen. Dat vind ik erg positief aan het werken op een hogeschool.”

Foto: Thomas Busschers

Wil jij verschil maken voor de wereld van morgen?

Bekijk onze vacatures!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.