Deeltijd
Open avond

Een stappenplan voor het maken van een volgende carrièrestap

Deeltijdstudent Bo over timemanagement
Bo Lamers Leestijd Minuten

Wat doe je als je toe bent aan een ontwikkeling in je loopbaan? In dit artikel geven wij een stappenplan voor het maken van een volgende carrièrestap.

Stap 1. Ontwikkel je kompas

Wat zijn jouw drijfveren nou écht, wat betekent succes voor jou en van wat voor soort werk krijg je energie? Leer je eigen talenten beter kennen. Het is aan te raden om je eigen kompas helder te krijgen waarin jouw talent, interesses en ambities centraal staan. Bij personal branding beschouw je jezelf als een merk. Jouw unieke kwaliteiten zorgen voor een onderscheid. Houd je eigen identiteit als leidraad voor je loopbaanontwikkeling.

Denk eens na over de vraag hoe jouw perfecte werkdag eruit ziet. Wanneer je een concreet beeld voor ogen hebt kan je plan daar ook beter op aansluiten.

Stap 2. Verken je mogelijkheden

Denk creatief na over hoe je van waar je nu staat naar de ideale situatie kan komen. Denk zowel aan de lange termijn als de korte termijn. Kleine acties hebben een grote impact. Is er een boek die je zou kunnen lezen of is er een opleiding die je zou kunnen volgen om een stukje dichter bij je doel te kunnen komen?

Maak ook je ambities kenbaar en durf om hulp te vragen. Vraag naar de mogelijkheden binnen het bedrijf waar je werkt. Staan ze open voor je ambities of is het niet mogelijk om je verder te ontwikkelen in de richting die jij wilt? Benut loopbaan-of functioneringsgesprekken. Dit is een uitgelezen moment om over je ontwikkeling te praten. Wanneer hier geen ruimte voor is, raadpleeg dan eventueel een mentor, loopbaancoach of iemand in je netwerk die je verder kan helpen bij het zoeken naar een andere invulling buiten de organisatie. Coaching helpt bij het reflecteren op je wensen en mogelijkheden om vervolgens concrete loopbaanstappen te kunnen gaan zetten.

Stap 3. Word de regisseur van je eigen carrière

Je kan vaak veel meer dan dat je denkt. Blijf positief ingesteld en vind manieren om uitdagingen te overwinnen. Maak professionele ontwikkeling een vast onderdeel van je leven. Leren is leuk, maakt gelukkig, prikkelt de nieuwsgierigheid en geeft zelfvertrouwen. Het kan iedere dag en op een spelende wijze. Identificeer wat je kunt verbeteren, wees nieuwsgierig en probeer nieuwe dingen uit. Ga bijvoorbeeld een nieuwe opleiding volgen om je kennis te verbreden, verdiepen of ga heel iets anders doen. Draai daarnaast in de praktijk eens mee op een andere afdeling en laat jezelf daarbij coachen door een ervaren collega. Hierdoor komt jouw nieuwe carrièrestap steeds een stukje dichterbij.

De arbeidsmarkt is flink veranderd de afgelopen jaren. Leven lang ontwikkelen zorgt ervoor dat je bij blijft met veranderingen in je baan of kan overstappen naar een andere baan. Hierdoor blijf je flexibel inzetbaar.

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Deeltijdstudent Bo over timemanagement

Bo Lamers

Bo Lamers studeert Commerciële Economie bij Saxion Parttime School en werkt bij Saxion als Student Content Creator. Nieuwe dingen creëren krijgt ze energie van. In het weekend wandelt ze graag in de natuur met haar vrienden en hondje Buffel.