Warmetruiendag bij Saxion: alles uit de kast, elke trui telt!
Corporate

Warmetruiendag bij Saxion: alles uit de kast, elke trui telt!

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Zet op vrijdag 11 februari de verwarming een graadje lager, trek je warmste trui uit de kast en doe samen met honderdduizenden Nederlanders mee aan Warmetruiendag 2022. Ook bij Saxion ondersteunen we deze actie. Weet jij hoeveel impact deze ene dag heeft op de uitstoot van CO₂? Meer dan je denkt!

Vandaag is het de 16e editie van Warmetruiendag, die jaarlijks georganiseerd wordt door Klimaatverbond Nederland. De organisatie nodigt heel Nederland uit om vandaag mee te doen. Warmetruiendag is namelijk een goed moment om bewust stil te staan bij energiebesparing en hoe we daar samen veel invloed op kunnen uitoefenen. Als heel Nederland vandaag één graad minder stookt, bespaart dat 3,3 miljoen kubieke meter gas en 6,3 miljoen kilo CO₂. En wist je dat we daarmee het jaarverbruik van drie Waddeneilanden besparen? Best indrukwekkend.

Extra actueel in coronatijd

Vanwege de landelijke maatregelen tegen het coronavirus gaat deze winter veel energie verloren: we werken meer thuis, waar de kachel extra lang brandt. Daarnaast zijn veel kantoren en instellingen open, soms maar voor een handjevol mensen. Toch moet ook in die gebouwen gestookt worden. Op veel plekken in ons land staan op ijskoude dagen de ramen open. Denk bijvoorbeeld aan basisscholen. Gangbare terrasverwarmers in de horeca verbruiken veel energie. Het zijn vaak begrijpelijke maatregelen en hulpmiddelen, maar het Nederlandse klimaatbeleid loopt door coronamaatregelen achterstanden op.

De warme trui als symbool voor wat we samen kunnen doen

Ook bij Saxion roepen we studenten en medewerkers op om Warmtetruiendag te ondersteunen. Op jouw beurt kun je je buren, collega’s, vrienden en familieleden vragen om mee te doen. Het werkt aanstekelijk en zorgt voor meer bewustwording. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 5 mensen na deelname aan Warmtetruiendag bewuster omgaat met energie. De trui staat symbool voor alles dat we nu kunnen doen om verdere klimaatontwrichting tegen te gaan, is te lezen op de site van Warmetruiendag. Daar kun je laten weten of je meedoet en hoeveel graden jij je verwarming lager zet. Bovendien vind je daar een breipatroon en instructievideo’s om zelf te starten met het breien van je eigen trui! Doe mee, kom in actie en trek je warmste, mooiste, gezelligste of meest originele trui aan.

Duurzaamheid en het Green Office bij Saxion

Duurzaamheid staat bij Saxion hoog op de agenda. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de ecologische, economische en sociale opgaven van deze tijd. Saxion heeft de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties ondertekend. Wij zetten ons in voor deze 17 doelen. Dat doen wij met ons onderwijs en onderzoek, zowel voor onze eigen regio als voor andere plekken in de wereld. Ook als organisatie werken we aan onze duurzame ambities. Samen aan de slag is het motto!

Het Saxion Green Office is dé plek bij Saxion waar we de Sustainable Development Goals (SDG's) verankeren. Vanuit het Green Office inspireren, enthousiasmeren en activeren wij studenten en medewerkers om een bijdrage te  leveren aan de SDG’s.

Wat doet het Green Office?

Klik hier voor meer info
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.