NikkiWamelink.jpg
Onderzoek

Nikki draagt met haar prijswinnende scriptie bij aan een inclusievere arbeidsmarkt

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Door middel van een VR-bril mensen met autisme en angststoornissen helpen aan een baan. Dat onderzoek trok Human Resource Management-alumnus Nikki Wamelink (links op de foto) erg aan. Ze ontwikkelde een handleiding voor begeleiders en met haar scriptie won ze een prijs, maar nog belangrijker: de handleiding wordt daadwerkelijk gebruikt door verschillende bedrijven. ‘Je werkt met een kwetsbare doelgroep, die je probeert te ondersteunen in hun zoektocht naar werk.’

Hoi Nikki, hoe ben je bij deze scriptie terecht gekomen?

“Tijdens mijn stage bij het lectoraat Employability Transition van Saxion werd mij gevraagd of ik daar ook wilde afstuderen. Toen zijn we gaan kijken naar projecten waar ik aan zou kunnen bijdragen. Eén van de projecten betrof een groeipilot gericht op de inzet van virtual reality (VR) voor loopbaanoriëntatie bij mensen met autisme en angststoornissen. De groeipilot is onderdeel van de Challenge Tech for Inclusion, aangejaagd door het CTI en gefinancierd door het UWV. Het doel van deze challenge is om mensen met een arbeidsbeperking of een kwetsbare arbeidsmarktpositie beter in staat te stellen aan het werk te komen of blijven. In de bovengenoemde pilot wordt de inzet van VR voor de oriëntatie op beroepen onderzocht. Meerdere partijen nemen deel aan deze pilot, maar mijn afstudeeronderzoek heb ik bij werkleerbedrijf Lucrato uitgevoerd.”

Wat heeft een VR-bril te maken met beroepskeuze?

“Bij werkleerbedrijven en onderwijsinstellingen merken ze dat studenten en kandidaten met autisme of een angststoornis het meer dan gemiddeld moeilijk vinden om zich een beeld te vormen van een beroep. Ook vinden zij het vaak spannend om de vervolgstap te zetten naar werk, doordat zij niet goed weten wat hen te wachten staat en wat er van hen verwacht wordt.

Met VR-beroepenfilms proberen we de doelgroep een realistisch beeld te geven van hoe een beroep eruitziet. Hierdoor krijgen zij een beter beeld van de werkzaamheden, de werkomgeving en hoe een werkdag eruit kan zien. Ook leren ze wat ze moeten kunnen om een beroep uit te voeren. Wij hopen dat de beroepenfilms leiden tot een beter beeld van een beroep, meer zelfvertrouwen en uiteindelijk het verkleinen van de stap naar de arbeidsmarkt.”

Waarom vond je dit een interessant onderwerp?

“Wat mij erg trok aan deze opdracht is dat het erg maatschappelijk impactvol is. Je werkt met een kwetsbare doelgroep, die je probeert te ondersteunen in hun zoektocht naar werk. Een andere reden dat ik voor dit project gekozen heb, is omdat het buiten mijn comfortzone lag. Je kunt binnen de opleiding Human Resource Management kiezen voor twee verschillende richtingen. Ik heb tijdens mijn opleiding de richting Human Resource en Business Management (HR&BM) gedaan. Dit onderzoek lag meer in lijn met de richting Human Resource Development (HRD). Ik vond dat heel interessant om ook eens te gaan ontdekken.”

Het winnen van de Afstudeerprijs Inclusief 2022 is een grote waardering voor mijn onderzoek. Het was erg bijzonder om voor meer dan honderd mensen mijn verhaal te mogen doen.

Op welk onderdeel van deze pilot heb jij je scriptie gericht?

“Tijdens mijn scriptie heb ik gekeken naar de toegevoegde waarde die VR kan leveren in de begeleiding van de doelgroep naar werk. Daarnaast heb ik heel concreet gekeken naar de rol van de begeleider bij de inzet van VR. Als begeleider wil je de VR-bril gebruiken bij een kandidaat. Dan heb je misschien wel een technische handleiding, maar hoe neem je de kandidaat hier ook in mee? Ik hield me bezig met vragen als: welke middelen moet je tot je beschikking hebben om de VR bril te kunnen gebruiken? Waar moet je allemaal aan denken in de voorbereiding? Hoe neem je de kandidaat mee en bereid je hem of haar voor op de ervaring? Hoe ga je om met weerstand? Waar moet je op letten op het moment dat de kandidaat de VR-bril op heeft? Hoe ga je na afloop het gesprek aan met de kandidaat? Dat is de kern van mijn onderzoek geweest, dat heeft geresulteerd in een praktische handleiding voor begeleiders.”

Met jouw scriptie heb je ook de Afstudeerprijs Inclusief 2022 gewonnen. Gefeliciteerd! Waarom heb jij deze prijs gekregen?

“De jury was onder de indruk van mijn onderzoeksaanpak. Tijdens mijn onderzoek maakte ik gebruik van de Human Centered Design-methodiek. Dat houdt in dat je de eindgebruiker centraal stelt en actief betrekt bij het ontwikkelen van een product of oplossing. De handleiding heb ik in co-creatie met de begeleiders gemaakt. Ook vond de jury de maatschappelijke impact mooi en waren ze onder de indruk van de uitgebreide verslaglegging van het onderzoek en de vormgeving van het beroepsproduct. De handleiding wordt ook al daadwerkelijk gebruikt door verschillende instanties.”

Had je verwacht dat je handleiding ook daadwerkelijk gebruikt zou worden door verschillende bedrijven?

“De handleiding had ik ontwikkeld met en voor begeleiders van werkleerbedrijf Lucrato. In de aanleiding van de scriptie had ik wel geschreven dat het de bedoeling was dat hij breder inzetbaar was. Dit was dus wel het uiteindelijke doel, maar ik had niet verwacht dat mijn eerste versie al daadwerkelijk door verschillende bedrijven in gebruik zou worden genomen. Ik merk ook dat hij zichzelf een beetje verspreidt. Dan hoor ik van mensen dat ze hem al gebruiken en dan denk ik: wow. Dat mijn handleiding daadwerkelijk wordt gebruikt door verschillende instanties geeft me eigenlijk de meeste voldoening. ”

Wat is er na je scriptie allemaal gebeurd?

“Het winnen van de Afstudeerprijs Inclusief 2022 is een grote waardering voor mijn onderzoek. Het was erg bijzonder om voor meer dan honderd mensen mijn verhaal te mogen doen. Gelukkig was ik niet alleen. Onder de top drie genomineerden was nog een Saxion-student. Laura Ekstijn, oud Toegepast Psychologie-student, was ook genomineerd. Laura heeft onderzoek gedaan naar de inzet van een Operator Support Systeem binnen Lucrato. Beiden hebben we ons onderzoek bij werkleerbedrijf Lucrato en de Technohub Inclusieve Technologie (TINT) uitgevoerd. In de TINT wordt door studenten, bedrijven en kennisinstellingen geëxperimenteerd met de inzet van technologie voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Dat Laura en ik beiden genomineerd zijn voor deze prijs is voor mij een bevestiging dat we bij de TINT met de goede dingen bezig zijn!

Inmiddels ben ik werkzaam voor het Academie Mens & Arbeid-lectoraat Employability Transition bij Saxion. Ik werk mee aan diverse onderzoeken op het gebied van Mens en Arbeid. Ook het project waarop ik ben afgestudeerd loopt nog steeds. Op dit moment zitten we in de implementatiefase, dat wil zeggen dat de VR-bril op grotere schaal ingezet gaat worden bij de deelnemende organisaties.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

HRM-praktijklab sociaal ondernemen (fotografie: Thomas Busschers) Onderwijs

HRM-praktijklabs brengen theorie en praktijk succesvol samen: 'Studenten leren te denken vanuit de arbeidsmarkt’

11 maart 2024
Yvonne Ondernemerschap

Yvonne doet de deeltijdstudie HRM én is ondernemer: ‘Alles wat ik leer kan ik gelijk in de praktijk toepassen’

06 februari 2023
Stef.jpg Onderwijs

Stef loopt stage én werkt bij Aabo en raadt die constructie aan: ‘Het werkt twee kanten op’