Stef.jpg
Onderwijs

Stef loopt stage én werkt bij Aabo en raadt die constructie aan: ‘Het werkt twee kanten op’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Human Resource Management-student Stef Wanrooij zit in het laatste jaar van zijn studie en besloot vóór zijn stage zijn scriptie te schrijven. Via zijn bijbaan kwam hij terecht bij administratie- en adviesbureu Aabo. Tijdens zijn gehele studie had Stef bijbanen, waardoor hij zich ook naast school nog ontwikkelde in het werkveld. “Ondanks dat ik nog niet ben afgestudeerd, mag ik door mijn ervaring al werkzaamheden verrichten die eigenlijk voor een afgestudeerde zijn.”

Hoi Stef, hoe ben je bij Human Resource Management terechtgekomen?

“Op de middelbare school kwam ik erachter dat ik graag in het bedrijfsleven wilde werken. Mede door het werk dat mijn vader doet, waarbij hij veel in contact is met HR-professionals, kwam ik uit op Human Resource Management. Het als organisatie duurzaam succesvol zijn valt of staat met het menselijk kapitaal. Daarvan ben ik overtuigd. Mijn visie is dat de toekomst van HR zich steeds verder zal verplaatsen van operationeel naar strategisch. Hoe kan het menselijke kapitaal goed gefaciliteerd worden om optimaal bij te dragen aan de missie en de realisatie van de organisatiedoelstellingen? Omdat hiervoor ook kennis en inzicht nodig is van bedrijfskunde heb ik dit vak als minor gekozen.”

Bij welke organisatie doe je je onderzoek?

“Ik doe mijn onderzoek bij Aabo. Zij richten zich op salaris-, administratieve en HR-ondersteuning voor ongeveer 700 bouwgerelateerde bedrijven. Inmiddels werk ik al ruim drie en een half jaar in het HR-vakgebied. Voor mij was het waardevol om mij naast mijn studie ook verder te ontwikkelen in het werkveld. Zo kwam ik terecht bij Flowmundo HRM, inmiddels Du Gardijn HRM. Zij hebben mij geholpen bij het krijgen van HR-opdrachten bij uiteenlopende opdrachtgevers. Zo kwam ik ook terecht bij Aabo.”

Wat doe je nu bij Aabo?

“Ik heb nu een bijbaan bij Aabo als HR-adviseur en tevens schrijf ik daar mijn scriptie. Tijdens de anderhalve dag dat ik bij Aabo werk, ben ik betrokken bij de ontwikkeling van de HR-strategie en de implementatie ervan. Daarbij heb ik diverse beleidsvormen uitgewerkt, houd ik mij bezig met het leren en ontwikkelen van de medewerkers, heb ik het handboek en functie- en salarishuis opgezet, heb ik de gesprekscyclus opnieuw vormgegeven en ga ik de bedrijfsidentiteit nog beschrijven.”

Je doet ook onderzoek. Waar gaat dat over?

“Voor mijn onderzoek ben ik bezig met het thema strategische personeelsplanning. Dit houdt in dat ik onder meer kijk naar waar de organisatie wil staan in de toekomst. Welke impact heeft dit op de medewerkers en op de taken die ze momenteel verrichten? Welke competenties zijn hiervoor nodig en welke competenties zijn er al aanwezig? En vooral hoe kunnen we het menselijke kapitaal hierin maximaal laten floreren? Iets dat ik op dit moment aan het onderzoeken ben in de organisatie.”

Hoe bevalt het bij Aabo?

“De sfeer is ontzettend goed. Het is een hechte groep collega’s, die veel voor elkaar over heeft. Ik krijg alle ruimte om te sparren. Mijn ideeën worden heel serieus genomen en er is alle ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Dit geeft vertrouwen en daar leer ik veel van.”

Wat heb je allemaal geleerd de afgelopen periode?

“Ik heb geleerd hoe het is om op strategisch niveau van waarde te zijn en dit te combineren met mijn opgedane kennis op het gebied van bedrijfskunde. Bij Aabo denk ik op strategisch en bedrijfskundig vlak mee en zet ik mij ook in voor de uitvoerende taken. Ik geloof erin dat, wanneer er een omgeving wordt gecreëerd waarin mensen gelukkig zijn en er vertrouwen is, ze hun vaardigheden kunnen benutten en eigenaarschap voelen bij het behalen van de organisatiedoelen. Dit is van grote waarde voor elke organisatie. Om daaraan bij te dragen vind ik echt ontzettend leuk en daar word ik zelf ook gelukkig van.”

Zou je het aanraden om naast je studie een passende bijbaan te zoeken?

“Jazeker! Het werkt twee kanten op. Enerzijds heb ik gemerkt dat de inzichten die ik in de praktijk heb opgedaan voor mijn opleiding erg waardevol zijn. En anderzijds heb ik gemerkt dat de kennis die ik tijdens mijn opleiding heb opgedaan veel meer waarde krijgt zodra ik ervoer hoe ik hiermee in de praktijk van betekenis kan zijn. Ondanks dat ik nog niet ben afgestudeerd, mag ik door mijn ervaring al werkzaamheden verrichten die eigenlijk voor een afgestudeerde zijn. Het is heel gaaf om te zien dat je groeit en vertrouwen te krijgen in je eigen kennis en kunde.”

Meer weten over de opleiding HRM?

Klikken maar!

Elke woensdag vertelt een student op deze plek over zijn of haar stage. Wil jij ook je verhaal delen? Mail naar nieuws@saxion.nl!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.